Nyheter

Tre generasjoner framfører Brahms' rekviem

Brandanger Tristan Crop 147A7609

Når Bergen Filharmoniske Orkester, solister og kor framfører Johannes Brahms’ tyske rekviem denne uken, stiller familien Brandanger med tre generasjoner på scenen: den yngste, Tristan, synger bass i Bergen Filharmoniske Kor, den midterste, Rushana, spiller bratsj i Harmonien, og Torunn, den eldste, avslutter sin korkarriere i Bergen Filharmoniske Kor.

Torunn Havstad Brandanger har sunget altstemme i Bergen Filharmoniske Kor siden 1987, og er et av korets æresmedlemmer. – Jeg har vært med på mange store korverk og operaframføringer. Noen høydepunkter er nettopp Brahms’ rekviem, Mozarts rekviem, Mahlers 2. og 8. symfonier, Berlioz’ L’enfance de Christ, Elgars Saga of King Olaf og Janáçeks Glagolitiske Messe. Til slutt kanskje den jeg føler er det virkelig store høydepunktet, Brittens Peter Grimes, som vi framførte i Edinburgh, Oslo og i London. En fantastisk opplevelse! Et opera-høydepunkt er Wagners Den flyvende Hollender, hvor min svigerdatter, Rushana, også var med, og vi satt ved siden av hverandre og sang «Sum, brum». Nå er hun ansatt som bratsjist i orkesteret.

Rushana Brandanger har vært ansatt i Bergen Filharmoniske Orkester siden 2010. Selv forteller hun at hun møtte og ble forelsket i en av de daværende sangerne i Bergen Filharmoniske Kor under konsertprøver i Korskirken. Så flyttet hun til Norge og fikk så altså jobb i Harmonien. Sangeren var Gabriel Brandanger, Torunns sønn og Tristans far.

Kormester Håkon Matti Skrede var på den tiden fortvilt over mangelen på herrestemmer i koret, og bestemte seg for å etablere et guttekor for å bøte på dette. Bergen Guttekor (nå Edvard Grieg Guttekor) ble etablert i september 2008 da Tristan var seks uker gammel. Tristan Brandanger begynte i Edvard Grieg Guttekor i 2017. Nå har han overbevist kormesteren om å få bli med og synge både Brahms og Mahler. Tristan spiller også klarinett og er en del av Griegakademiets Unge Talenter.

Tekst: Henning Målsnes
Foto: Tarjei Hummelsund
Publisert 20. mars 2024

Spellemann-nominasjon til A Mass of Life

Delius. Applaus III. Foto Lars Svenkerud 3000Px

Vi er stolte og glade over å være nominert til Spellemann 2023 i kategorien Klassisk for innspillingen av Frederick Delius' A Mass of Life

Sir Mark Elders første konsert som første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester var i sin helhet viet norgesvennen Frederick Delius’ sjeldent framførte Eine Messe des Lebens (En messe for livet).

Liveopptak av konsertfremførelsen finner du i Bergenphilive.

 

Publisert 29. februar 2024

Kulturbyggeren

Skodvin Harmonien Aeresmedlemmer 01 Crop

Per Grieg senior døde torsdag 11. januar, nær 92 år gammel. Bergen har mistet en samfunnsbygger av enestående kaliber. Et livslangt engasjement for Bergen innen kultur- og næringsliv er over.

Per Grieg sr. var en støttespiller av sjelden styrke med et varmt og bankende hjerte for kulturens ve og vel i Bergen. Han støttet et mangfold av kunstneriske prosjekt, først og fremst ved flere av Bergens ledende kulturinstitusjoner, men også det private initiativ omfavnet han. Han uttrykte hvor essensielt det var for ham å kunne gi noe tilbake til samfunnet som ga mening og innhold til våre liv.

Hans kunstneriske interessefelt var bredt, med tyngdepunkter innenfor klassisk symfonisk musikk, opera og visuell kunst.

Særlig hadde Per Grieg sr. et meget langt og nært forhold til Bergen Filharmoniske Orkester. Han var gjennom flere årtier så å si alltid å se ved sin faste plass i Griegsalen ved orkesterets konserter.

Gjennom Grieg-gruppen og senere Grieg Foundation støttet han orkesterets innspillinger i omtrent 30 år. Han var ikke bare en økonomisk støttespiller, men tok også initiativ til og etablerte kontakt med plateselskapene. Han har trolig støttet utgivelsen av til sammen opp mot 100 plater og cd-er, noe som har plassert Bergen Filharmoniske Orkester blant de internasjonalt mest suksessrike på området.

Per Grieg senior var sterkt involvert og engasjert i byggingen av orkesterets hjem – Grieghallen. I en tid da Grieghallen fremdeles sto der som et tomt skall, tok han ansvaret for et finansieringsarbeid som resulterte i at Grieghallen ble fullført. Ved hjelp av hans iherdige innsats kom den manglende kapital på plass i form av private midler og banklån. Derved kunne kong Olav forestå den høytidelige åpning av Grieghallen til Festspillene i mai 1978. Han var, naturlig nok, styreformann i Grieghallen AS fra åpningen i 1978 og innehadde denne funksjonen helt frem til 1996, og stod i denne perioden i bresjen for mange utviklingsoppgaver i Grieghallen. Han var også styremedlem i Musikkselskapet Harmonien fra 1973 til 1982, og ordfører i representantskapet fra 1990 til 1995. Som takk for denne fremragende innsatsen mottok Per Grieg sr. Musikkselskapets fortjenstmedalje i 1993. I 2019 ble han også utnevnt til æresmedlem i selskapet.

I nyere tid var Per Grieg sr. en aktiv pådriver for etableringen av Den nye opera, nå kjent som Bergen Nasjonale Opera. I naturlig forlengelse av dette var Per Grieg sr. glødende engasjert i planene for et nytt musikkteater på Edvard Griegs plass. En av hans siste viljer var Grieg Foundations beslutning om å støtte fullføringen av den arkitektkonkurransen. Han ønsket sterkt å få oppleve åpningen selv, men dessverre skulle det ikke gå slik. Men vi som står igjen, bærer med oss en sterk inspirasjon fra Per Grieg sr. i arbeidet med å realisere de ambisjonene han var en så sterk ambassadør for.

I ærbødig takk for alt hva Per Grieg sr. har betydd for kulturbyen Bergen, lyser vi fred over hans gode minne.

Bernt Bauge
Olav Munch
Eivind Gullberg-Jensen

Bildet er fra Bergen Filharmoniske Orkesters konsert i Grieghallen 17. oktober 2019.
Aud Jebsen (f.v.), Christian Rieber, Svein Steen Thomassen, Per Grieg Sr. og Trond Mohn ble utnevnt til æresmedlemmer av Musikkselskapet Harmonien for sin store interesse og virke for musikklivets fremme i Bergen. Foto: Helge Skodvin

Publisert 15. januar 2024

Griegkvartalet – Tre vinnere er kåret

Griegkvartalet 3Finalister

Juryen for arkitektkonkurransen har kåret tre vinnere som går videre til finalen.

Fem utvalgte team med arkitekter og rådgivere har levert forslag til den meget utfordrende oppgaven å designe et nytt musikkteater ved siden av Grieghallen. I tråd med konkurransegrunnlaget har konkurransejuryen valgt tre likeverdige vinnere. Samtidig offentliggjøres identiteten til grupperingene bak de respektive vinnerutkastene.

Vinnerne er:

Nordic Office of Architecture med Nina
Henning Larsen Architects med Kontrapunkt
Snøhetta Oslo med Med en Vandlilje

De tre vinnerne går videre til en finalerunde med forhandlinger.

Grieghallen Utbygging AS, som står bak plan- og designkonkurransen, er meget fornøyd med resultatet og ser frem til å få et nytt musikkteater i Bergen, og utvikle Griegkvartalet til en samlende møteplass.

Kapasiteten i Grieghallen er sprengt. Et nytt musikkteater med gode akustikk- og sceneforhold vil gi publikum et bedre tilbud både på kjente internasjonale musikaler så vel som opera, ballett, dans og et bredt spekter av konserter. «Dette er opplevelser som publikum på hele Vestlandet kan se frem til», uttaler juryleder Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Juryen uttaler at de er meget fornøyde med konkurransen. Det er en krevende oppgave å innordne et stort og komplekst nybygg i bysituasjonen. Gode løsninger på relasjonen til omgivelsene - og Grieghallen spesielt - har vært sentralt i evalueringen. Det er kommet svært ulike løsningsforslag, slik at oppgaven er blitt godt belyst. Juryarbeidet har vært grundig, og det er benyttet eksterne konsulenter på akustikk, teaterlogistikk og byggekostnader i juryarbeidet.

Alle de tre vinnerutkastene har vist gode forslag, hvor hensynet til både byrom, den eksisterende Grieghallen, publikumsopplevelser og logistikk er balansert på en god måte. Alle vinnerutkastene viser løsninger hvor plassrommet foran Grieghallen vil kunne utvikles til å bli et mer innbydende byrom enn i dag. Fasadene på nybygget er nøye komponert i forhold til Grieghallen, og forslagene har vist gode løsninger på den utfordrende oppgaven om å få god publikumsflyt og gode publikumsopplevelser delvis langt under bakken.
Forhandlinger og kåring av endelig vinner er planlagt å være ferdig i løpet av mars måned.

Her kan du lese juryens rapport.

Publisert 15. januar 2024

Bernt Bauge fratrer høsten 2024

20240104 Bernt Bauge Ønsker Velkommen Til Nyttårskonsert Foto Tarjei Hummelsund

Administrerende direktør for Musikkselskapet Harmonien, Bernt Einar Bauge, har meddelt styret at han ønsker å fratre sin stilling ved åremålets slutt høst 2024 når han fyller 67 år.

Bernt Bauge har vært Harmoniens direktør siden 2010 etter at han i 20 år var direktør ved Den Norske Opera & Ballett i Oslo, og før det ved Trøndelag Teater i Trondheim. Han har i tillegg hatt en rekke sentrale styreverv i norske kulturinstitusjoner og organisasjoner.

«Administrerende direktør Bernt Bauge har vært en visjonær leder med handlekraft, og stor gjennomføringsevne. Hans bidrag til Musikkselskapet Harmoniens enestående utvikling de siste ti årene kan ikke fremheves nok», sier styreleder Audun Hasti.

Selv sier Bernt Bauge at «årene i Harmonien har vært en utrolig givende periode. Det har vært et privilegium og en stor glede å få lede denne fantastiske organisasjonen med så mange dedikerte og dyktige mennesker, som sammen har vært med på å utvikle kvalitet og bredde i selskapets virksomhet, ikke minst når det gjelder formidling og talentutvikling. Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester og Bergen Filharmoniske Kor er nå faste bestanddeler av organisasjonen. Jeg er stolt over Musikkselskapet Harmonien som Bergen og Vestlandets største kulturinstitusjon og landsdelens viktigste produsent og formidler av klassisk musikk, også digitalt. Kontakten med vårt store og begeistrede publikum, våre gode samarbeidspartnere og generøse støttespillere er også noe av det jeg har satt stor pris på. Fremfor alt er jeg uhyre glad for Bergen Filharmoniske Orkesters rivende utvikling. Det har vært en fryd å følge orkesteret på dets mange turnéer internasjonalt. Bergen og Norge må vite at byen i dag besitter et symfoniorkester i verdensklasse!»

Styreleder Audun Hasti legger vekt på at administrerende direktør Bernt Bauge har vært en visjonær leder med handlekraft, og stor gjennomføringsevne. Hans bidrag til Musikkselskapet Harmoniens enestående utvikling de siste ti årene kan ikke fremheves nok. I denne tiden har Bergen Filharmoniske Orkester opplevd en oppsiktsvekkende nasjonal og internasjonal anerkjennelse for sine fremførelser. Når Bauge nå har meddelt at han ønsker å fratre, er det etter styrets vurdering i visshet om at han vil bli husket som en leder som har tilført den store Harmonien-familien med Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, Bergen Filharmoniske Kor, og strømmetjenesten Bergenphilive svært mye positivt i utviklingen av virksomheten, kunstnerisk og organisatorisk. Et godt uttrykk for dette er orkesterets mange innspillinger og utenlandsturneer til prestisjetunge festivaler og konserthus rundt i verden. Den omfattende virksomheten har gitt orkesteret en strøm av strålende anmeldelser fra ledende aviser og tidsskrift, som bekrefter anerkjennelsen av Bergen Filharmoniske Orkester som et symfoniorkester i den internasjonale toppklassen.

Samarbeidet med Bernt i styrearbeidet har vært en glede. Sammen med våre enestående musikere, og øvrige dyktige medarbeidere, har Bernt gitt viktige bidrag til å utvikle en sterk og kompetent organisasjon. Bernt Bauge har også engasjert seg sterkt i utviklingen av Griegkvartalet, der han selv hadde idéen til lokalisering av nytt musikkteater på Edvard Griegs plass. Styret er glad for at Bauge har takket ja til å fortsette arbeidet med å realisere Griegkvartalet gjennom et engasjement i selskapet Grieghallen Utvikling AS. Dette prosjektet er på alle måter Bernt Bauges «baby». Styret takker Bernt Bauge hjertelig for innsatsen.

Publisert 8. januar 2024

Griegkvartalet – med nytt musikkteater – for alt og alle!

Tipptoppsakutenbil

Presentasjon av fem løsningsforslag fra de fem utvalgte arkitektgrupperingene.

De fem utvalgte arkitektgrupperingene i plan- og designkonkurransen om utformingen av Griegkvartalet med nytt musikkteater har levert sine løsningsforslag, og konkurransejuryen er godt i gang med sitt arbeid. Torsdag 4. januar 2024 kl. 18.00 vil juryleder Anne-Grete Strøm-Erichsen offisielt åpne utstillingen av de fem finalistenes løsningsforslag i Grieghallens foajé.

Utstillingen er åpen for publikum

Fredag 5. januar kl.12:00 - 18:00
Lørdag 6. januar kl. 13:30 - 16:30
Mandag 8. januar kl. 12:00 - 18:00

Her kan du se de fem løsningsforslagene.

Juryen vil senere i januar offentliggjøre hvilke tre blant de fem grupperingene som går videre til finalen. I finalefasen vil det bli gjennomført forhandlinger med de tre aktuelle grupperingene. Den endelige vinneren av plan- og designkonkurransen vil bli gjort kjent i mars.

«Arbeidet så langt i juryen har vært både krevende og inspirerende. I gjensidig respekt for ulik faglig bakgrunn arbeider vi oss godt framover, og jeg er trygg på at vi vil komme fram til omforente og gode valg», Anne-Grete Strøm-Erichsen

Bergen trenger sårt et musikkteater der publikum kan oppleve musikaler og opera, ballett og dans på en fullverdig måte. Musikkteatret vil tilby et mangfoldig utvalg av arrangement og uttrykksformer, først og fremst forestillinger og konserter, men også konferanser og utstillinger. Publikums etterspørsel er stor, samtidig som kapasiteten i Grieghallen er sprengt og arrangement må avvises.

«Plan- og designkonkurransen representerer et avgjørende steg frem mot realiseringen av dette største og viktigste kulturbyggprosjektet i Bergen siden Grieghallens åpning i 1978. Vi har svært store forhåpninger til at det løsningsforslaget som til slutt blir valgt vil bli omfavnet med begeistring av bergensere og vestlendinger flest», Olav Munch, Olaf Mackenzie og Bernt Bauge.

Prosjekt Griegkvartalet drives av visjonen om å skape en møteplass av internasjonalt format som samler bergensere og vestlendinger til berikende opplevelser. Det nye musikkteateret skal fremstå med en arkitektonisk utforming og funksjonalitet som fremmer Bergen som moderne og nyskapende kulturby.

Med en ny bearbeiding av området på Edvard Griegs plass mot inngangen til det nye musikkteatret,
skal et åpent, inviterende og levende byrom skapes som del av den nye møteplassen Griegkvartalet.
Arenaklyngen Griegkvartalet med det nye musikkteatret vil komplementere andre nybyggprosjekter i Bergen, som en ny byarena, nytt scenekunsthus i Sentralbadet og ny arena på USF Verftet.

Byggeprosjektet har en foreløpig brutto arealramme på om lag 18.000 kvm og et foreløpig kostnadsanslag på 2,1 mrd eksklusive tomtekostnader.

De fem utvalgte arkitektgrupperingene i plan- og designkonkurransen:
Henning Larsen Architects
Kengo Kuma & Associates og Mad arkitekter
Nordic Office of Architecture
Snøhetta Oslo
Zaha Hadid Architects

Jurymedlemmene:
Anne-Grete Strøm-Erichsen juryleder, tidligere politiker og IT-rådgiver
Roar Bjordal tidl. prosjektdirektør i Statsbygg
Bernt Bauge direktør, Musikkselskapet Harmonien
Odd Halstensen produksjonssjef, Bergen Nasjonale Opera
Knut Longva arkitekt, Longva Arkitekter, NAL oppnevnt
Brede Eriksen regionleder Vest Arkitektur og bygg, Asplan VIAK, RIF oppnevnt
Nuno Almeida landskapsarkitekt, Bjørbekk og Lindheim Landskapsarkitekter, NLA oppnevnt
Erik Østby prosjektleder/ITB-rådgiver, RIF oppnevnt

Publisert 4. januar 2024

Jan Willem de Vriend utnevnt til kunstnerisk partner

JWDV Edited 3

Jan Willem de Vriend er utnevnt til kunstnerisk partner for Bergen Filharmoniske Orkester. 

Jan Willem de Vriend dirigerte orkesteret vårt for første gang i forbindelse med 250-årsjubileet i 2015, i et program som feiret samtidskomponistene fra vårt orkesters ungdom; Haydn, Mozart og Beethoven.Fra første opptakt har de Vriend vært en vitamininnsprøytning for våre musikere, og et oppkomme av spillglede, formidling og medmusisering. Han har åpnet dører til innsikt i spillestiler, teknikker og følelse for det wienerklassiske repertoaret.

Sammen med orkesteret har han de siste årene fremført en rekke av Mozarts og Beethovens symfonier, i tillegg til en ellevill versjon Mozarts syngespill Teaterdirektøren. Et naturlig neste steg var det pågående 3 CDs innspillingsprosjektet med Mozarts pianokonserter og andre verk med pianisten Dejan Lazić. I årene som kommer vil Jan Willem som vår faste kunstneriske samarbeidspartner fortsette sitt fruktbare arbeid i dette repertoaret med orkesteret, til stor glede for musikere og publikum. Utnevnelsen gjelder for tre sesonger fra og med sesong 2023-24.

«Jeg er svært glad for at tidligmusikk-spesialisten Jan Willem de Vriend vil forsterke sitt kunstneriske partnerskap med Bergen Filharmoniske Orkester. Dette vil bidra til en ytterligere utvikling av orkesterets stilforståelse og uttrykk innen det historiske repertoaret, og ikke minst vil de Vriend gjennom sin vitale kommunikasjon også styrke publikumsrelasjonen», sier direktør Bernt Bauge.

JAN WILLEM DE VRIEND kommer fra Nederland og er en anerkjent og nyskapende pådriver for historisk fremføringspraksis. Han var i mange år kunstnerisk leder, grunnlegger og fiolinist i Combattimento Consort Amsterdam. Dette ensemblet ble kjent for å bringe ukjente mesterverk fra 1600- og 1700-talet frem i lyset. De etablerte en egen serie i Concertgebouw Amsterdam, og turnerte også rundt om i verden.

De Vriend har vunnet flere utmerkelser for sitt brennende engasjement for formidling samt sitt arbeid med å bringe klassisk musikk ut til et stort og bredt publikum. Jan Willem de Vriend er sjefdirigent for Wiener KammerOrchester og første gjestedirigent for Stuttgart Filharmoniske Orkester.

Publisert 15. november 2023

Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester med suksess i Spania

Bfung Total Crop

De 89 unge musikerne i BFUng har knapt nådd å akklimatisere seg fra et solfylt Spania til et mer regntungt Bergen før de inviterer til konsert i Grieghallen på torsdag. Da kan publikum glede seg til et orkester i storform framføre turneprogrammet, et knippe av Kjell Seims favorittverk, bestående av Hovland, Grieg og Sibelius.

Under Kjell Seims ledelse, intens jobbing og givende prøver, ble det skapt gode konsertopplevelser både for publikum og orkester. Med på turneen var også den unge norske sopranen Hedvig Haugerud som solist i Griegs sanger. Aldri før har det vel vært så stille i spanske konsertsaler, som når Hedvig med sin fantastiske stemme sang "Solveigs sang" og "Våren".

BFUng ga fire konserter i løpet av turneen, i henholdsvis Ávila, Salamanca, Valladolid og i León. Mer enn 3000 entusiastiske publikummere tok godt imot orkesteret, med trampeklapp og stående ovasjoner. Orkesteret kvitterte med flere ekstranumre i alle konserthusene.

NORDISKE FAVORITTER MED BFUNG
Torsdag 19. oktober kl. 19.30 i Grieghallen

Kjell Seim, dirigent
Hedvig Haugerud, sopran
Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester

Egil Hovland: Fanfare og koral
Edvard Grieg: Sanger med orkester
Jean Sibelius: Symfoni nr. 2

Les mer om konserten og kjøp billetter

Tusen takk til våre flotte samarbeidspartnere:
GC Rieber Fondene
Trond Mohn
Talent Norge
UNOF - De Unges Orkesterforbund
Vestland fylkeskommune
Bergen kommune

Publisert 17. oktober 2023

Årets Solistpris går til Eirik Grøtvedt

BFO Parsifal 18.1.23 2132 Eirik Grøtvedt Lars Svenkerud

Tenor Eirik Grøtvedt er vinneren av Den norske solistpris 2023. Prisen består av kr 100 000 NOK, og to store konserter: én konsert med Bergen Filharmoniske Orkester 20. oktober i år, og én konsert under Festspillene i Bergen neste år.

– Det er stor stas at vi for første gang har en sanger som vinner av Den norske solistpris. Eirik Grøtvedt er en fantastisk dyktig kunstner som har markert seg helt siden studietiden. Han har et bredt repertoar fra lieder til nyskrevet musikk, som verdenspremieren The Listeners av Missy Mazzoli på Den Norske Opera, sier styreleder i Den norske solistpris, Peter Herresthal.

Den norske solistpris er en norsk musikkpris opprettet for å «støtte unge musikere og hjelpe norske konsertarrangører og orkestre til å gjøre seg kjent med unge norske solistbegavelser».

– Det betyr veldig mye for meg og mine muligheter å bli tildelt Den norske solistpris. Jeg er stolt og satt ut over å være en i rekke av så mange fantastiske musikere som tidligere har vunnet denne prisen, sier Eirik.

På konserten med Bergen Filharmoniske Orkester skal Grøtvedt synge den kjente Blomsterarien «La fleur que tu m’avais jetée» fra George Bizets Carmen, og Fieber, et tonedikt for tenor og orkester av Franz Lehar. Symfoni nr. 4 av Johannes Brahms og Richard Strauss’ tonedikt Tod und Verklärung spilles også på konserten som dirigeres av sjefdirigent Edward Gardner.

Styret i prisen består av leder Peter Herresthal, Festspilldirektør Lars Petter Hagen, Arild Erikstad fra NRK og direktør Bernt Bauge fra Bergen Filharmoniske Orkester. Årets jury har bestått av Marianna Shirinyan, professor i klaver ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole, Oddmund Økland, programsjef i Bergen Filharmoniske Orkester, Edward Gardner, Bergen Filharmoniske Orkesters sjefdirigent og Randi Stene, operasjef for Den Norske Opera & Ballett. Solistprisen forvaltes siden 2022 av Voksenåsen musikkakademier.

Den norske solistpris

  • Skal støtte og løfte frem unge, begavede solister.
  • Stiftet i 2005 på grunnlag av en donasjon fra forretningsmannen Bernt J. Fossum. De siste tre årene
    har Karianne Westfal-Larsen støttet prisen, og Den norske solistpris er takknemlig for den uvurderlige
    støtten hun har gitt. Fra 2023, og i fem år, støttes prisen av en anonym støttespiller.
  • Deles i partallsår ut til vinneren av NRK-programmet Virtuos, som er en musiker under 20 år.
  • Deles i oddetallsår ut til en musiker under 30 år. Vinneren plukkes ut av en internasjonal jury blant
    de nominerte. Norske orkestre og utdanningsinstitusjoner kan nominere utøvere.
  • Tidligere vinnere av Den norske solistpris inkluderer Tine Thing Helseth (2006), Christian Ihle
    Hadland (2007), Guro Kleven Hagen (2010), Sonoko Miriam Welde (2014), Johan Dalene (2019),
    Amalie Stalheim (2021)

Om Eirik Grøtvedt
Eirik Grøtvedt er født i 1993 og er utdannet ved Norges musikkhøgskole. I sesongene 2019/20 og
2020/21 var han solistpraktikant ved Den Norske Opera & Ballett. Fra høsten 2023 inngår han en
åremålsstilling samme sted.

På Operaens hovedscene har han sunget roller som Don Curzio i Figaros bryllup, Borsa i Rigoletto, Le
Dancaïre i Carmen, Kyle Harris i Missy Mazzolis The Listeners, Pluto i Orfeus i underverdenen, Borsa
i Rigoletto og Melot i Tristan og Isolde 2. akt.

I 2017 gjorde han Don Ottavio ved Operaens Scene 2, som en del av Operahøgskolens oppsetning
av Don Giovanni, og Male Chorus i The Rape of Lucretia ved Lidal North International Opera
Workshop. I 2018 deltok Grøtvedt i NRKs feiring av Edvard Grieg, og han sang Don Ottavio ved Oslo
Opera Festival, og ved operagallaer med Lithuanian National Philharmonic og Trondheim
Symfoniorkester.

Som konsertsanger har han hatt solistroller i Händels Messias, Mozarts Requiem, Messe i c-moll og Kroningsmessen, Haydns Skapelsen, Dvoraks Stabat Mater, i flere Bach-kantater. Ved Opera
Østfold har han medvirket i Mendelssohns Elias og som Ruiz i Verdis Trubaduren.

Grøtvedt har en spesiell forkjærlighet for lieder. Til tross for sin unge alder har han allerede bygget et
betydelig repertoar, med sanger av Alfvén, Beethoven, Brahms, Britten, Grieg, Liszt, Rangström,
Schubert, Schumann, Sibelius, Stenhammar og Vaughan Williams.

Foto: Lars Svenkerud. Eirik Grøtvedt sang rollen som Første gralsridder i Bergen Filharmoniske Orkesters konsertfremføring av Wagners Parsifal i januar 2023 i Grieghallen

Publisert 27.09.2023

BFUng endelig på turné igjen!

Bfung Utlasting

Spania er målet når Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester reiser på turné til helgen.

Med seg på reisen har de norsk og nordisk musikk, utvalgt av orkesterets faste dirigent gjennom mange år, Kjell Seim. Den unge sopranen Hedvig Haugerud er solist i Edvard Griegs orkestersanger. På programmet inngår også musikk av Egil Hovland, Geirr Tveitt og Jean Sibelius.

Turneen muliggjøres av orkesterets trofaste støttespillere; Trond Mohn, G C Rieber Fondene, Talent Norge, UNOF - De Unges Orkesterforbund, Hordaland Fylkeskommune og Bergen kommune.

Vi ønsker alle medvirkende en riktig god tur, og vi gleder oss allerede til BFUngs konsert i Grieghallen torsdag 19. oktober!

KONSERTER
10. oktober 19.30: Auditorio Lienzo Norte, Ávila
11. oktober 20.00: CAEM, Salamanca
12. oktober 19.30: Centro Cultural Miguel Delibes, Valladolid
13. oktober 20.30: Auditorio Ciudad de León

PROGRAM
Egil Hovland: Fanfare og Koral

Geirr Tveitt: Utdrag frå Hundrad Hardingtonar Op 151, suite no. 1
Nr. 1. Velkomne med æra
Nr. 2. Flyteljod
Nr. 6. Å naoe meg no fø ei tosta 0,55’
Nr. 11. Hastverksbrudlaup 1,12’
Nr. 14. Storskrytarstev 2,16’
Edvard Grieg: Sanger for sopran og orkester
Solveigs sang
Solveigs Vuggevise
From Monte Pincio
En Svane
Våren
Henrik Wergeland
Jean Sibelius: Symfoni nr. 2

Publisert 4. oktober 2023. Foto: Magnus Skrede

Musikk på spill 

Synnesbboenes Fib Verdisrequiem 05813 2000Px

Festspillene i Bergen 2023 har nettopp tonet ut. Med stadig skjørere økonomi i hele kulturens økosystem, spørs det hva fremtidens klassiske scener kan by på. Hvis ikke den negative trenden snus, kan grunnstrukturene i norsk musikkliv forfalle fatalt. Det vil stå om musikken som kunstnerisk ytringsform, som samfunnsbyggende kraft, som helsefremmende faktor og skaper av opplevelser og meningsfylt liv for enkeltmennesker.

Bergens storstue, Grieghallen, har gjennom flere festspillkvelder vært fylt til randen. Åpningskonserten med Lise Davidsen i Puccinis Tosca var også en praktfull illustrasjon på samarbeid mellom musikkinstitusjoner: Musikkselskapet Harmonien, Bergen Nasjonale Opera og Festspillene forente fremragende profesjonelle krefter, og med det beste fra frivilligheten representert ved Bergen Filharmoniske Kor og flere andre. Uken etter var Verdis Requiem (foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes, Festspillene i Bergen) en demonstrasjon av struktur og praktisk talentutvikling. Her spilte og sang profesjonelle musikere sammen med ungdomsorkester og -kor, som partnerne.  

I dette sammensatte festspillbildet er utdanningsinstitusjonene en uvurderlig faktor. Griegakademiet, som er en del av Universitetet i Bergen, leverer stjerner og studentkonserter til Festspillene og til musikklivet i hele landet. Norges musikkhøgskole, landets største og eneste selvstendige høyere musikkutdanningsinstitusjon, sørger for enda flere musikkutøvere, både til det profesjonelle feltet og til frivilligheten. Festivaler, orkestre og kulturskoler er sentrale arenaer for sysselsetting og utfoldelse for musikerne, som også er høyst til stede på internasjonale arenaer, takket være kvaliteten i utdanningene, talent og hardt arbeid. 

Denne musikkøkologien er imidlertid i ferd med å bli en temmelig skjør konstruksjon.  Den siste tiden har politikerne gjort store endringer i finansieringen av kunstutdanningene som truer fremtidens tilbud, både for selvstendige høgskoler og for de som må konkurrere om knappere ressurser ved universitetene. De offentlige rammevilkårene er i det hele tatt blitt mindre trygge og forutsigbare. Harmonien, Festspillene og Musikkhøgskolen er eksempler på institusjoner som på hvert sitt felt nyter høy anerkjennelse, men der de offentlige tilskuddsrammene har forvitret litt etter litt. Stikkord er ABE-reform og avvikling av gaveforsterkningsordningen. Den såkalte avbyråkratiseringen og effektiviseringen er reelle kutt, og gevinsten med å samarbeide med private er skåret ned. Til sammen er den negative budsjetteffekten enorm, nå og på sikt.  

Fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett har gitt grunn til en viss optimisme om at høstens budsjett vil gå i en ny retning, et håp om at regjeringen vil unngå at vi havner i en situasjon med redusert publikumstilbud og lavere sysselsetting i kunstfeltet. Forhåpentligvis vil den kommende kunstnermeldingen bidra til det samme. Svekkede arbeidsmuligheter for de musikerne som Musikkhøgskolen og Griegakademiet utdanner, er neppe en utvikling kulturministeren ønsker. 

For hva står egentlig på spill? Svaret er både enkelt og alarmerende: Hvis ikke den negative trenden snus, kan grunnstrukturene i norsk musikkliv forfalle fatalt. Det vil stå om musikken som kunstnerisk ytringsform, som samfunnsbyggende kraft, som helsefremmende faktor og skaper av opplevelser og meningsfylt liv for enkeltmennesker. Hvis kvaliteten i utdanningstilbudene forringes, hvis orkestre ikke har oppdrag å tilby og festivaler ikke har råd til scener å presentere artister på, vil kanskje ikke de neste Lise Davidsen, Leif Ove Andsnes og Alma Serafin Kraggerud nå sitt publikum.

Kulturøkonomien må styrkes og gjenoppbygges. Å holde tilbake det offentliges ressursinnsats på kulturfeltet, som trekker marginalt på statens budsjetter, gjør knapt staten rikere, men nasjonen – folket – blir fattigere. 

Lars Petter Hagen, direktør for Festspillene i Bergen  
Bernt E. Bauge, direktør for Musikkselskapet Harmonien 
Astrid Kvalbein, rektor for Norges musikkhøgskole 

Foto: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes, Festspillene i Bergen

 

Syng med Bergen Filharmoniske Orkester!

Webbanner Sangskatten

Lørdag 23. september skal vi fylle Grieghallen med sang!

Nå inviterer vi barnekor og sanggrupper til å melde seg på til konserten «Sangskatten».

På konserten er alle hjertelig velkomne til å komme og synge kjente og kjære sanger. Orkesteret spiller, teksten blir på storskjerm, og alle fra 0-99 er oppfordret til å synge med den røsten de har. I tillegg har vi en spesiell oppgave til barnekor og sanggrupper!

Alle barnekor eller grupper som melder seg på vil bli tildelt et vers, en sang eller et refreng som er deres solo. Da skal dere reise dere og synge for alle de andre i Grieghallen. Noen får plass på scenen, mens andre får plass i salen.

Repertoarlisten inkluderer sanger som «Du skal få en dag i måra», «Grevling i taket», «Mannen og kråka», «Dyrene i Afrika» og «Blåmann, blåmann». Dere vil selvfølgelig også få beskjed i god tid om hva deres solo vil være. Dere vil motta et øvingshefte med noter til alt som skal synges, slik at dere kan stille godt forberedt til både solo og allsang.

Det er utrolig kjekt med så positive signaler rundt Sangskatten fra så mange. Ikke minst er det hyggelig at ordet har spredt seg nok til at påmeldingene allerede er begynt å strømme inn!

Så det er bare å hive dere med!

PÅMELDING

Skriv til vår formidler Ingeborg Ekeland (ingeborg@harmonien.no) at JA dere vil være med, sammen med følgende informasjon:

1. Navn på kor/gruppe
2. Navn, e-post og telefonnummer på kontaktperson
3. Antall som blir med (cirka)
4. Aldersspenn i gruppen (cirka)
5. Spesielle behov innad i gruppen (sanger kan ikke stå over lengre tid, sanger kan ikke bevege seg i trapper o.l.)

SANGSKATTEN
Familiekonsert
Lørdag 23. september kl. 13.00
Grieghallen

Les mer om konserten her.

«Sangskatten» er en konsert vi låner fra våre venner i Arktisk Filharmoni. Bildet har vi fått låne av Edvard Grieg Korene. Foto: Magnus Skrede

– En suksess som har overgått alle våre forventninger!

Bfung Med Kjell Seim

– Vi er skikkelig stolte over Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, sier direktør Bernt Bauge, og legger til – orkesteret har overgått alle våre forventninger siden det ble etablert i det store jubileumsåret 2015. Vi kan ikke forestille oss Musikkselskapet Harmonien uten dem. – BFUng byr på kvalitet og spennende prosjekter i et åpent og trygt miljø, sier to av orkesterets musikere.

15. april spiller orkesteret i Oslo Konserthus med Richard Wagner på programmet.

130 unge musikere fra hele landet møtes til orkestersamlinger gjennom hele året.
Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng) har på kort tid etablert seg som en sentral satsning på talentutvikling innen klassisk musikk og ensemblespill i Norge. Orkesteret har, med sine 130 unge musikere, full symfonisk besetning. BFUng er i kontinuerlig drift gjennom hele året. Musikerne er mellom 15 og 25 år og kommer fra hele landet. Mange av dem blir profesjonelle musikere.

BFUng har helgesamlinger i Grieghallen i Bergen. Hoveddirigent er Kjell Seim, en av Norges viktigste inspiratorer for unge orkestermusikere. I tillegg til Seim dirigerer Bergen Filharmoniske Orkesters sjefdirigent Edward Gardner ett prosjekt per sesong.

-Jeg så en reklame for BFUng på Facebook, sier trompetisten Oscar Brodahl som begynte å spille i BFUng i 2020. Jeg kjente egentlig ikke til orkesteret, men søkte for moro skyld og kom inn. For meg er det deilig å kunne reise bort, møte andre mennesker i nye omgivelser. Det passer meg godt at BFUng har flere prosjekter gjennom året. Jevn aktivitet er givende for meg fordi man kan jobbe jevnt fram mot et mål. Jeg er også med i Ung Filharmoni, hvor vi har ett årlig prosjekt. Mitt første møte med BFUng var i Hector Berlioz’ Symphonie fantastique.

Oscar bor på Lillestrøm og studerer trompet ved Norges Musikkhøgskole. Med musikerforeldre begynte han å spille allerede som seksåring, og det var hans kule trompetspillende onkel som var forbilde og gjorde valg av instrument enkelt. Oscar er veldig fornøyd med studiene, er aktiv kammermusiker, spiller i korps og er med i Ungdomssymfonikerne.

Strålende dirigenter og solister
Oscar skryter av BFUngs faste dirigent Kjell Seim -en flott fyr med enorm erfaring som han generøst deler med oss unge musikere. Han er riktig person for BFUng, og en god pedagog som kjenner orkesteret og alle musikerne godt. Kjell vet hva som fungerer og som kan løfte orkesteret videre. I tillegg er han full av gode historier og anekdoter.

I tillegg til Kjell Seim og Edward Gardner har Kristian Järvi, Eun Sun Kim, Jesús López Cobos, Lawrence Foster, Christian Vásquez, Torodd Wigum, Nils Erik Måseidvåg, Lars-Thomas Holm, Jan-Erik Hybertsen. Baldur Brönniman og Eivind Aadland også dirigert orkesteret siden oppstarten. BFUng har også spilt med en rekke fine solister som Mari & Håkon Samuelsen, Amalie Stalheim, Ragnhild Hemsing, Ludvig Gudim, Lina Johnson, Valdemar Villadsen, Audun Iversen, Christian Valle, Aleksander Nohr, Melina Mandozzi, Ilze Klava, Joachim Carr, Christian Ihle Hadland, Ole Christian Haagenrud, Leif Ove Andsnes, Sigurd Greve Emilie Synnøve Liknes og August Schieldrop.

– Kjell Seim er så flink til å sy alt sammen og legger det kunstneriske grunnlaget for orkesterets prestasjoner, sier fiolinisten Mille Christine Hauge. Ofte får vi en ny dirigent for selve konsertuken, og da løftes det musikalske nivået enda høyere, men det hadde ikke skjedd om ikke Kjell hadde forberedt oss og gjort alt grunnarbeidet.

Mille begynte i BFUng samtidig med Oscar. – Jeg synes det er gøy å spille i et stort orkester. Man må tenke på en annen måte enn når man spiller alene eller i mindre ensembler. Mille er fra Bergen og går på musikklinjen ved Langhaugen videregående skole. Hun gikk tidligere på Bergen kulturskole, men sluttet da hun begynte på Langhaugen og Barratt-Due. – Min tante spilte fiolin, og hun inspirerte meg til å velge instrument.

Storesøsteren min spilte piano, og jeg skulle få lov til å velge noe annet. -Jeg synes det er spesielt fint at BFUng tilbyr kontinuerlige prosjekt, og det var en viktig grunn til at jeg begynte, i tillegg til at det ble anbefalt av min fiolinlærer. Jeg har også mange venner i orkesteret.

Åpent og trygt miljø
– Vi har et åpent og trygt miljø i BFUng, sier Oscar. -Jeg kjente veldig få da jeg begynte, men det var lett å få nye venner. Det klikket med en gang. Samtidig er det stor takhøyde for at det er lov å prøve seg fram, teste ut ting og gjøre feil. Mille sier seg helt enig, og legger til at selv om nivået er høyt, er det lov til både å ha det gøy og å gjøre feil. Vi støtter hverandre, og slik blir konsertene gode.

– Ja, jeg satser på å bli profesjonell musiker, sier Mille, og legger til at hun vil søke studieplass ved Norges Musikkhøgskole, Barratt Due musikkinstitutt eller ved konservatoriet i København. Jeg har spilt flere musikksjangere, men det er den klassiske musikken som står meg nærest. For meg er det mer krevende og utfordrende. Når jeg ikke spiller, liker jeg å trene og gå turer, gjerne sammen med familien min. På spørsmål om hvilket repertoar hun liker best, er svaret at hun er altetende, men kanskje spesielt glad i romantikken.

– Oscar slutter seg til ønsket om å bli musiker, og sier at han er åpen for alt – gjerne en fast jobb i et orkester, men ønsker samtidig å ha mulighet til å gjøre mye forskjellig innenfor andre sjangere som for eksempel jazz. – Jeg er veldig glad i den senromantiske musikken, som Gustav Mahler og Richard Strauss - de store verkene. De skrev utrolig mye kult for messingblåserne.

BFUng har utviklet seg til å bli en talentfabrikk, på linje med De Unges Konsert. Av de nåværende musikerne i orkesteret er hele seksten godkjent som vikarer i Harmonien og de andre norske orkestrene. Flere av BFUngs tidligere musikere spiller nå i Bergen Filharmoniske Orkester og i Oslofilharmonien.
BFUng har vært en del av Musikkselskapet Harmonien-familien siden 2015. Musikkselskapet Harmonien innbefatter også Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Filharmoniske Kor. Orkesteret bygger på det tidligere Ung Symfoni, som eksisterte i bortimot 20 år. Ambisjonen for BFUng er å være et flaggskip blant ungdomssymfoniorkestrene i Norge, gjennom et tett samarbeid med moderensemblet Bergen Filharmoniske Orkester, dets musikere og gjestende solister og dirigenter.

Internasjonale turneer
I oktober drar orkesteret på turné til Spania, hvor fire byer inngår på reiseruten; Avila, Salamanca, Valladolid og Leon. Kjell Seim dirigerer, og Hedvig Haugerud er solist. På programmet står Grieg, Hovland og Sibelius. Våren 2024 står Polen for døren. Orkesteret er nemlig invitert av Lawrence Foster til å spille på Beethovenfestivalen i Katowice. Festivalen ble etablert av selveste Elzbieta Penderecka.

Konsert i Oslo Konserthus.
Lørdag 15. april kl. 19.00 spiller orkesteret under ledelse av Erik Nielsen i Oslo Konserthus. På programmet står Ringen uten ord, orkestrale høydepunkter fra Richard Wagners Ring-syklus.

Du kan se og høre flere fine konsertopptak med BFUng på Bergenphilive.no

Publisert 31. mars 2023

Ny sesong!

Nysesong

Vi er stolte over å presentere et nytt sesongprogram spekket med høydepunkter.

Orkesterets sesong 258 er Edward Gardners siste sesong som sjefdirigent. Han innleder sesongen slik som han startet sin første sesong som sjefdirigent i 2015, nemlig med Gustav Mahlers første symfoni.

Han vil også avslutte sin sjefdirigentperiode med Mahler, hans gigantiske symfoni nr. 8 «De tuseners symfoni». I løpet av sesongen blir det anledning til å høre enda mer Mahler.

I år er det 150 år siden Sergej Rakhmaninov ble født, og vi feirer med en egen Rakhmaninovfestival med et knippe av hans mest kjente verk – pianokonsertene nr. 2 og 3, korsymfonien Klokkene og hans symfoni nr. 2.

Vi får storfint besøk av Kirill Petrenko, Berlinfilharmoniens sjefdirigent, som vil dirigere Richard Strauss’ mesterverk Elektra.

Vi innleder sesongen med sommerkonserter i Nygårdsparken og vi inviterer til to storslåtte filmkonserter – Star Wars – The Empire Strikes Back, og Harry Potter og De vises stein™️ In Concert. Fire familiekonserter, deriblant Musikalske Julekort, står på programmet, i tillegg til balletten Nøtteknekkeren.

Vi byr på en strålende solistrekke, deriblant Leif Ove Andsnes, Matthias Goerne, Víkingur Ólafsson, Leonidas Kavakos, Sir Stephen Hough, Tine Thing Helseth og Isabelle Faust.

For de som ønsker en times konsentrasjon med klassisk musikk, har vi et helt nytt tilbud – to klassiske onsdager, den ene med musikk av Mozart og den andre med Mussorgskijs Bilder fra en utstilling. Begge konsertene introduseres fra podiet.

Velkommen til ny sesong!

Hele programmet er nå publisert på harmonien.no

Løssalget starter tirsdag 6. juni kl. 13.00. Du kan allerede nå kjøpe abonnement eller konsertpakke.

Musikk for minnet – En påminnelse om musikkens kraft!

IMG 8790 Musikk For Minnet Crop

Gjennom felles musikkopplevelser skal Musikk for minnet skape glede og optimisme, som igjen fremmer helse og livskvalitet hos personer med demens og deres pårørende. – Prosjektet er en påminnelse om musikkens kraft.

«Det som sitter igjen hos meg er stemningen – å være i et rom hvor alle jobber sammen, er positive og omsorgsfulle. De deler historier og minner ved hjelp av latter, sang og dans. Det å se sin ektefelle, mor eller far, besteforeldre eller kamerat skinne på en scene i Grieghallen er fantastisk» sier Fredrik Elholm, omsorgsmusiker.

Musikk for minnet, vårt involverende prosjekt rettet mot eldre med demens, ble arrangert for første gang våren 2013. Prosjektet var inspirert av lignende opplegg gjennomført av blant annet Philharmonia Orchestra og London Philharmonic Orchestra. Målsetningen var, og er, å skape et miljø som legger til rette for at eldre med demens kan utvikle og utnytte sine kreative talent og finne nye måter å uttrykke seg på gjennom musikken som medium.

Fra Musikk for minnet i 2015

Trivsel er stikkord for prosjektet, som er tilrettelagt slik at hver enkelt kan delta. Eneste kriterium for å være med, er at man er glad i musikk og har lyst til å ha det gøy!

Se enkeltmennesket

Musikk for minnet er en møteplass for musikere i Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng) og personer med demens. Det er et prosessorientert kunstprosjekt hvor deltakerne bidrar aktivt med sang og spill, ikke bare musikerne, men også pårørende, pleiere og de som har demens.

Personer med demens omtales gjerne som en ensartet gruppe. Gjennom prosjektet håper vi å kunne bidra til at vi får se enkeltmennesket bak sykdommen. En stadig større del av oss opplever å få personer i familien eller i omgangskretsen som har demens eller demenssymptomer. Musikk og musikalske aktiviteter gir glede og optimisme, som igjen er avgjørende for både helse og livskvalitet.

Fra øving til årets Musikk for minnet-konsert på BRKS

Samarbeidsprosjekt

Prosjektet drives i et samarbeid mellom Bergen Røde Kors Sykehjem (BRKS) og Musikkselskapet Harmonien, og ble startet opp allerede i 2013. Både G C Rieber Fondene, Kavlifondet og Sparebanken Vest har støttet prosjektet siden oppstarten, og ved BRKS har Helga Lorentzen vært initiativtaker og en inspirerende drivkraft.

- Trivsel er et stikkord. Ingen musikalsk bakgrunn eller ferdighet er nødvendig for å kunne være med. Det eneste som teller er at man er glad i musikk og har lyst til å lage musikk sammen med andre. Prosessen fram mot avslutningskonserten i Grieghallen er minst like viktig som selve konserten.

Fra Musikk for minnet i 2018

«Plutselig ser jeg at min mor er tilstede igjen. Hun kjente meg ikke igjen på lørdag. Nå synger og danser hun og viser en enorm glede. Hun sitter på stolen der fremme og ser ned på meg og vinker», en pårørende til en tidligere prosjektdeltaker.

I tillegg til jevnlige konserter på Bergen Røde Kors Sykehjem, arrangeres det øvinger hvor det arbeides fram mot konserten i Grieghallen. Her deltar pedagoger, musikere, pasienter, pårørende, frivillige og pleiere.

- På disse møtene vektlegges det å skape et godt og varmt miljø for deltakerne. De skal føle seg ivaretatt og være trygge. Alle skal bli sett og lyttet til. Derfor er det sosiale viktig på hvert eneste møte, praten, kaffen og rundstykkene.

Fra Musikk for minnet i 2018

Kjenner igjen sanger

Repertoarmessig er det viktig å bruke sanger og melodier de medvirkende kan kjenne igjen, som de kanskje har hørt opp gjennom livet. - «Blåveispiken» eller «No kjem ein vals» har vært en gjenganger som alltid skaper entusiasme. – Orkesterets musikere, både i Harmonien og i BFUng, setter stor pris på å delta i prosjektet:

«Det som gjør Musikk for minnet så spesielt for meg, er at jeg opplever samspillet mellom alle involverte som så mye nærmere og mer umiddelbart enn i min arbeidshverdag»

- En annen av musikerne i BFUng har formulert seg slik:

«Sjølv om dei kanskje ikkje hugsar at dei var på øving i går eller i forrige veke, er dei med eit med når musikken begynner. Både gjennom song og dans. Som musikar er det utruleg kjekt å sjå at nokon set så stor pris på det du gjer, at musikken er til så stor glede, og at den utgjer den vesle forskjellen som kan gjere kvardagen trivlegare», musiker i BFUng.

Bergen Filharmoniske Orkester ønsker å legge til rette for musikalske opplevelser på et høyt kunstnerisk nivå. Hver enkelt deltagers musikalske livshistorie skal anerkjennes og tas på alvor. Eldre mennesker har alle en rik variasjon i sine musikkerfaringer, og dette skal prosjektet ta vare på.

Musikk for minnet er et musikalsk møte på tvers av generasjoner og samfunnsgrupper.

Neste Musikk for minnet-konsert finner sted i Grieghallens foajé 22. mars kl. 14.00.

MEDVIRKENDE

Huskoret fra BRKS bestående av pasienter, frivillige, pårørende og pleiere

Bjørn Berentsen, dirigent
Jan Inge Wiig Andersen, piano
Annette Myking, fiolin
Hilary Foster, fiolin
Yumi Shultz, bratsj
Carmen Boveda, cello
Jon Åsnes, kontrabass
Hege Sellevåg, obo
Ragnhild Lothe, horn
Runa Underhaug, trompet
Owen Weaver, perkusjon

Publisert 9. mars 2023

Klar for Europaturné

BFO Berlin 2016 0917 1400Px

På fredag drar Bergen Filharmoniske Orkester på turné til Tyskland og Belgia. Edward Gardner dirigerer og Víkingur Ólafsson og Augustin Hadelich er med som solister.

Turneen blir orkesterets fjortende Tysklandsturné siden det første besøket i 1969. I fjor spilte orkesteret med stor suksess på to musikkfestivaler i Wiesbaden og Bremen. Belgia har ikke fått så mange besøk, og det siste var i Brüssel i 1984. På turneprogrammet inngår syv konserter, og vi begynner i storbyen Frankfurt før turen går videre til Ludwigsburg, Elbphilharmonie i Hamburg, Antwerpen, Coesfeld, Dortmund og Essen.

Med alle medvirkende – orkestermusikere, dirigent, solister og turnestab – snakker vi om en stor gruppe på over 100 reisende. På konsertprogrammene inngår blant annet Sibelius’ fiolinkonsert, Schumanns og Griegs a-mollkonserter, Ravels pianokonsert i G, Rakhmaninovs symfoniske danser, Stravinskys Petrusjka.

For Bergen Filharmoniske Orkester er det viktig å reise på internasjonale turneer av flere grunner. Det er av stor betydning å bli målt internasjonalt, av andre kritikere enn de som vanligvis anmelder orkesterets konserter. Kanskje hører de og legger vekt på noe annet. For orkestermusikerne er det fint å få spille for et annet publikum. Det betyr selvsagt ikke at hjemmepublikum ikke er best!

Orkesteret er bortskjemt med flotte omtaler fra turnekonsertene, og ble omtalt som ett av Europas beste orkestre etter fjorårets konsert i Wiesbaden. På den samme turneen spilte orkesteret også på den anerkjente Edinburgh International Festival, og framføringen av Richard Strauss’ Salome ble omtalt som et av festivalens absolutte kunstneriske høydepunkt.

Ofte knyttes det arrangementer til våre konserter i utlandet, og slik også nå. I Frankfurt arrangerer den norske ambassaden en mottakelse for sine kontakter, og i Hamburg har både Bergen kommune og Fjord Norge egne arrangementer i tilknytning til konserten der.

Bildene er fra orkesterets besøk i Berlin i 2016. Alle foto: Lars Svenkerud.

Bergenphilive 4K – ny 20 millioners avtale med Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen

2023 02 02 Banner 1400Px

Et unikt kvalitetsløft for vår strømmetjeneste.

Vi er stolte og glade over å kunne fortelle at Musikkselskapet Harmonien og Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen (SKGJ) har inngått en ny fem-års avtale (2023-2027) til en verdi av 20 millioner kroner, om strategisk kunstnerisk og teknisk kvalitetsutvikling av vår strømmetjeneste Bergenphilive.

Strømmetjenesten Bergenphilive er musikkselskapets digitale formidlingssatsning og har siden starten i 2014 utviklet seg som en integrert del av institusjonens virksomhet. Den tekniske videoløsningen skal nå løftes til 4K-kvalitet. Vi vil, som i dag, gjennomføre ti digitale konsertproduksjoner/strømminger per sesong, hovedsakelig konserter med Bergen Filharmoniske Orkester. I satsningen inngår videre digitale festivaler, økt fokus på salg av produksjoner, økt profilering, testing av betalingsløsninger og kinovisninger, strømming til institusjoner og utvikling av digitale produksjoner rettet mot skoler.

Konkret betyr den nye avtalen at utstyret som ble innkjøpt i 2014, også da med støtte fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen, skiftes ut og erstattes med det til enhver tid best tilgjengelige utstyr i alle deler av produksjonen. Det nye utstyret vil leies gjennom en langsiktig avtale med Creative Technology, en ledende aktør som vil sikre oss tilgang på best mulig teknisk utstyr (og personell) til enhver tid, samt oppdateringer og vedlikehold. Vi er også glade for at Kolibri Media vil fortsette i sin mangeårige sentrale funksjon som produsent og kunstnerisk ansvarlig for det visuelle uttrykket.

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen gratulerer orkesteret med en svært vellykket digital satsing som vi har fått være med på siden 2014. Med den videreførte satsingen kan orkesteret nå frem til publikum også i fremtiden og realisere sine ambisjoner om å innta en framtredende digital posisjon i Europa.

Bergenphilive.no har utviklet et omfattende og unikt videobibliotek i lyd og bilde, med over 200 verk gratis tilgjengelig i både norsk og engelsk språkversjon. Ikke minst finnes et stort utvalg av norsk musikk; Grieg, Svendsen, Sæverud, Tveitt, Halvorsen, Vaage, etc. Verkene er tagget for brukervennlighet og enklere navigering til flere verk med samme komponist, dirigent eller solist. Bergenphilive.no tilbyr også tematiske spillelister eller konsertpakker, som f.eks. Grieg beste, fiolinkonserter, store korverk, norske klassikere og musikk av Harald Sæverud. Publisering av verkomtaler er under arbeid.

Vi er takknemlig for den generøse støtten fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen som muliggjør denne økte satsingen på Bergenphilive som en ledende strømmetjeneste for klassisk musikk i Norge.

Musikkselskapet Harmonien 2. februar 2023

Alle er velkomne på Harmoniens konserter!

Grieghallen Uten Jul Erik Trøstaker

Publikum oppfører seg fint på våre konserter. Likevel opplever vi, innimellom, at noen svært få ikke følger, eller ikke kjenner til etablerte og uskrevne regler for hvordan man oppfører seg på en konsert. Det er viktig for Bergen Filharmoniske Orkester at det skal være lav terskel for å gå på konsert med orkesteret. Vi ønsker alle, og ikke minst hver ny publikummer velkommen! Vår oppgave i denne sammenhengen er å tilrettelegge for og informere våre besøkende om skikk og bruk på konsertene for å sikre en best mulig opplevelse for alle.

På bakgrunn av noen uheldige hendelser og påfølgende mediedebatt, vil vi informere publikum om noen konkrete tiltak, presiseringer og kjøreregler. Vi vil søke å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig for vårt publikum gjennom bruk av for eksempel hjemmeside, konsertprogram, nyhetsbrev, konsertbilletter, på bardiskene, på skjermene i Grieghallen samt på høyttaler ved konsertstart.

• Det vil fortsatt være tillatt å ta med én enhet drikke inn i salen. Konsertpausen utvides fra 20 til 25 minutter for å gi flest mulig anledning til å nyte bevertningen i pausen. Flasker kan ikke tas inn i salen.
• Vi vil ha to vektere på plass midt i salen som kan bistå publikum samt ta seg av situasjoner som kan oppstå. Synlig berusede personer vil ikke få adgang til konsertsalen.
• Når det gjelder bruk av mobiltelefon vil vi informere tydeligere om at den skal være slått av eller være på lydløs (flymodus), samt at det er forbudt å ta bilder, video- eller lydopptak under konserten. Publikum er velkomne til å ta foto under applausen når framføringen er ferdig.

Våre konserter inviterer til fordypelse, ro og konsentrasjon, og tilbyr publikum opplevelser man ikke får så mange andre steder. For mange er også konsertene en mental avkobling, og det sosiale aspektet ved konsertbesøket har stor betydning. Vi i Musikkselskapet Harmonien vil gjerne være åpne og inkluderende. Samtidig ser vi at publikum har ulike forventninger til våre konserter og til publikumsadferd. Det har debatten i BT og på sosiale medier de seneste dagene vist. Ofte kommer man langt med alminnelig høflighet og ved å vise hensyn til utøverne og de andre i publikum. Det er likevel vår oppgave som arrangør og vertskap å klargjøre de sosiale kjørereglene. Det sikrer den gode fellesopplevelsen der alle skal kjenne seg velkommen.

Publisert 19. desember 2022

Ingunn Korsgård Hagen blir ny assistentdirigent

Ingunn K. Hagen I 1400X700px

Fredag 2. desember prøvedirigerte fire dyktige kandidater for stillingen som assistentdirigent i Bergen Filharmoniske Orkester. Sjefdirigent Edward Gardner ledet det hele og fulgte opp hver enkelt kandidat på sin fine måte.

Alle musikerne i orkesteret stemte, og vår nye assistentdirigent innenfor Karsten Andersen-programmet er altså Ingunn Korsgård Hagen. Hun har vært assistentdirigent i Stavanger Symfoniorkester og deltar i Talent Norges talentprogram – Dirigentforum. I 2021 tok hun mastergrad i direksjon ved Universitetet i Stavanger, har dirigert en rekke orkestre og korps, og har deltatt i flere mesterklasser og konkurranser.

Vi er takknemlig for Talent Norges støtte til Karsten Andersen-programmet og ønsker Ingunn hjertelig velkommen på laget!

Publisert 5.12.2022

Pappfiolin, Kafka og Safarikjeks

Hanna Kallestad2 Foto Thomas Hjertaker 1400Px

Hanna Kallestad er ny konsertmester i BFUng.

Hanna, som nå tiltrer som ny konsertmester i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, er den tredje i rekken siden 2015. Hun begynte å spille fiolin på Bergen kulturskole som seksåring. Hennes mor ville gjerne at alle barna skulle få muligheten til å drive med musikk, og søsteren spilte allerede cello, som Hanna øvde på innimellom. Hun tenkte derfor at hun skulle fortsette med cello. Så kom det et brev fra kulturskolen om at hun var kommet inn på fiolin. Dermed var instrumentet bestemt.

Hun måtte, forteller hun, begynne på en pappfiolin laget av en ris-kartong hun fant hjemme på kjøkkenet, og det var moren hennes som først fikk en skikkelig fiolin å spille på. Foreldremedvirkning står nemlig sentralt i Suzukimetoden som Hannes første lærer, Britta Skärby-Vindenes, underviste etter.

Da hun endelig fikk sin første, ekte fiolin, klarte hun ikke å vente til hun var kommet hjem, men måtte stoppe på hjemveien for å pakke ut og beundre instrumentet. – Jeg hadde flaks med instrumentet, sier hun – fiolinen har så stort repertoar og så mange muligheter. Man kan lett snike seg inn i andre sjangere, noe jeg liker veldig godt.

Hanna sier at det var under det siste året med Britta Skärby-Vindenes at det gikk opp for henne at fiolinen etter hvert var noe mer enn en hobby. Hun kom med på Barratt Dues Unge Talenter og spilte i kulturskolens klassiske fordypning. Siden ble det musikklinjen på Langhaugen videregående skole, hvor hun hadde Per Gisle Haagenrud som lærer.

Drømmen er å kunne drive med bra musikk med gode folk

I dag går Hanna på det frie kandidatstudiet på Norges Musikkhøgskole med Henning Kraggerud som lærer. Her legges studiet opp individuelt for den enkelte student, og som allerede nevnt er Hanna ganske altetende når det gjelder musikalske sjangere.

Drømmen er ganske enkelt å få lov til å drive med bra musikk og utforske nye ting sammen med gode folk, sier hun. – Jeg har ikke noe konkret mål om hva jeg skal bli, orkestermusiker, solist eller noe annet. – Uansett hvor jeg havner, kommer jeg til å kose meg.

Det sier noe om kvaliteten på hennes spill at hun er vikar i Det Norske Kammerorkesteret. – Det å spille i et kammerensemble, i et symfoniorkester eller være solist gir meg den samme gleden, og legger til at hun også komponerer, spiller jazz og folkemusikk.

Kafka og Rubiks kube

Når Hanna ikke har fiolinen for hånden, liker hun å lese, tegne og male. På listen over hennes favoritter står litterære tungvektere som Franz Kafka, Knut Hamsun, Harper Lee og Fjodor Dostojevskij. Hamsuns Sult er nettopp unnagjort og må nå fordøyes. Rubiks kube er også en populær beskjeftigelse.

I BFUng helt fra starten i jubileumsåret 2015

Hanna spilt i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester helt siden det startet opp i 2015. Sammen med gode venner i orkesteret sies det at hun har utviklet en enda større lidenskap for musikk og safari-kjeks. – Det har alltid vært en egen god tone i orkesteret selv om musikere har kommet og gått. Det har nok mye med Kjell (Seim) å gjøre. Han gir oss alle trygghet og har lært oss mye. Årene i orkesteret har gitt meg mye erfaring. Til alle de som har lyst til å spille i orkesteret sier hun at de er en veldig god gjeng som spiller veldig bra musikk, og det er lov å gjøre feil i trygge omgivelser.

Det er en erfaren fiolinist på tyve år som nå tar over som konsertmester i BFUng. Hun vil kle rollen på sin egen rolige og fine måte.

Tekst: Henning Målsnes
Foto: Thomas Hjertaker (portretter), Viviann Alme og Henning Målsnes

Publisert 25. oktober 2022

De Unges Konsert

Deungeskonsert Bfo

Nå kan du melde deg på til prøvespill til De Unges Konsert!

Drømmer du om å være solist med Filharmoniske Orkester i Grieghallen? Nå inviterer vi unge musikere til å melde seg til prøvespill til De Unges Konsert 2023. Fem solister skal velges ut til De Unges Konsert med Bergen Filharmoniske Orkester i Grieghallen torsdag 13. april 2023. De Unges Konsert arrangeres med generøs støtte fra Grieg Foundation.

Hva er De Unges Konsert?
Bergen Filharmoniske Orkester har helt siden 1938 hatt tradisjon for å slippe til unge talenter. For store kunstnere som Henning Kraggerud, Håvard Gimse, Tine Thing Helseth, Truls Mørk, Vilde Frang og Lise Davidsen har De Unges Konsert vært et viktig trinn i karrieren.

Hvem kan søke?
Instrumentalister født i 1999 eller senere og sangere født i 1996 eller senere kan søke om å få prøvespille til De Unges Konsert 2023. Alle innenfor aldersspennet som er norske eller bor i Norge uavhengig av nasjonalitet kan søke. Norske statsborgere kan søke uavhengig av hvor de bor.

Hvordan søke?
For å kunne bli vurdert som deltaker på prøvespill må du sende inn søknadsskjemaet under innen kl. 22.00 torsdag 15. desember 2022. Søknadsskjemaet må inneholde lenke til et videoopptak på YouTube av repertoaret du ønsker å spille på prøvespillet og, dersom du velges ut, på De Unges Konsert i april. Du får vite om du blir invitert til prøvespill senest 24. januar 2023.

Repertoar
Repertoaret skal vare minimum 10 og maksimalt 15 minutter. For ordens skyld presiserer vi at repertoaret må kunne fremføres av solist og symfoniorkester. Repertoaret på videoopptaket skal være det samme som skal fremføres på prøvespill i Bergen og, dersom du velges ut, på selve konserten 13. april.

Videoopptak til prekvalifisering
Opptaket må være produsert i 2021 eller 2022. Det skal kun bestå av repertoaret ditt og må være uredigert. Både liveopptak og flerkameraopptak er tillatt. Du må spille sammen med en akkompagnatør.
Når du lager opptaket, husk på at dette er juryens mulighet til å velge å invitere akkurat deg til prøvespill i Bergen.

Merk opptaket med tidspunkt og sted. Husk å bruke innstillingen «unlisted» og ikke «private» når du laster opp videoen din til YouTube.

Prøvespill
Fredag 24. februar 2023 i Grieghallen, Bergen
Inntil 15 søkere blir invitert til prøvespill i Bergen etter prekvalifiseringen. De som blir invitert får dekket hotell i Bergen fra torsdag 23. februar til fredag 24. februar samt inntil kr 2 000 av sine dokumenterte reisekostnader.

Prøvespillrepertoaret er det samme som konsertprogrammet. Dette skal vare minimum 10 og maksimalt 15 minutter.

Musikkselskapet Harmonien stiller med akkompagnatør til prøvespillet. Det er også mulig å benytte egen pianist, men vi dekker ikke kostnader til reise og opphold for denne. Alle kandidater får en kort prøve med sin akkompagnatør i Grieghallen på ettermiddagen torsdag 23. februar.

Det er lov til å bruke noter både på prøvespill og på konserten.

Konsert og priser
Totalt fem solister velges ut etter prøvespillet og får være solister med Bergen Filharmoniske Orkester på De Unges Konsert i Grieghallen i Bergen torsdag 13. april 2023. Dirigent er Harry Ogg.

Alle solistene mottar kr 30.000 i stipend fra Grieg Foundation. Tilhørerne velger i tillegg sin favoritt som får Grieg Foundations publikumspris på kr 15.000. Solistene får også dekket utgifter til reise og hotell.

Lurer du på noe? Kontakt produsent Linnéa Broch Fredricson på e-post til linnea@harmonien.no.

 

SØKNADSSKJEMA

Kontaktinformasjon
First name
Last name
Phone number / Mobile number
Email
Nationality
Erfaring og repertoar
Are you a singer or an instrumentalist?


Please specify your instrument or voice type
What education do you have?
Current place of study
Audition repertoire (10-15 minutes)
Link to your recording on YouTube.com
Experience as performer / Professional experience
Awards, recordings, etc.
Samtykke

Vestlandsturne med Sonoko Miriam Welde og Bergen Filharmoniske Orkester

Sonoko Welde Foto Nadia Norskott AD 6942 Crop

Sjefdirigent Edward Gardner ser fram til å ta med orkesteret og fiolinsolisten Sonoko Miriam Welde på vestlandsturné i desember. Det blir gjensyn med konserthusene i Førde, Ålesund og Os, mens Ulsteinvik besøkes for første gang.

GRIEGHALLEN / FØRDEHUSET / SJØBORG KULTURHUS ULSTEINVIK
PARKEN KULTURHUS ÅLESUND / OSEANA OS. 8. – 14. 12. 2022

Turneprogrammet består av Engelbert Humperdincks forspill til Hans og Grete, Max Bruchs fiolinkonsert og Peter Tsjaikovskijs ballettmusikk til Tornerose.

Sonoko Miriam Welde og Bergen Filharmoniske Orkester kjenner hverandre godt. Hun var bare ni år gammel da hun i 1996 var solist med orkesteret for første gang. Da Bergens Tidende intervjuet henne i forbindelse med konserten kunne hun fortelle at hun ''likte å spille fort på fiolin og at hun skulle bli tennisspiller når hun ble stor''. Heldigvis for oss alle valgte hun å være trofast mot fiolinen. Nå er hun anerkjent som et av våre største talenter, er prisbelønnet, og har spilt inn en kritikerrost cd.

Max Bruchs fiolinkonsert er ikke bare en stor og romantisk fiolinkonsert, men rett og slett verdens mest populære. Det er en glede å få spille den på turné sammen med Sonoko. Konserten innledes med overtyren fra den tyske komponisten Engelbert Humperdincks opera Hans og Grete, basert på Grimm-brødrenes kjente eventyrsamling. Sjefdirigent Edward Gardner runder av konserten med høydepunkter fra Tsjaikovskijs magiske og melodiøse ballett Tornerose.

«Bergen Filharmoniske Orkester – ikke bare blant de eldste orkestre, men også blant de beste i Europa», Frankfurter Allgemeine Zeitung

Konsertprogram:
Engelbert Humperdinck: Hans og Grete, forspill
Max Bruch: Fiolinkonsert
Peter Tsjaikovskij: Tornerose (Edward Gardner suite)

Konsertsteder:
Grieghallen torsdag 8. desember kl. 19.30
Førdehuset fredag 9. desember kl. 19.30
Sjøborg kulturhus, Ulsteinvik søndag 11. desember kl. 18.00
Parken kulturhus, Ålesund mandag 12. desember kl. 19.30
Oseana, Os onsdag 14. desember kl. 18.00

 

Bergen Filharmoniske Orkester 18. oktober 2022
Foto: Nadia Norskott

Skolekonsert med Beethovens Eroica

Image00001 Crop

Forrige onsdag fylte vi Griegsalen med 750 elever fra 6.trinn i Bergen.

I forkant av besøket fikk alle elevene besøk i klassen av orkesterpedagogen Ingeborg. Hun har fortalt om orkesteret og klassisk musikk, og svart på alle spørsmålene elevene skulle ha om å gå på konsert med et orkester.

Elevene har fått lære om komponisten Ludwig van Beethoven, de har utforsket alt man kan høre og føle når man lytter til klassisk musikk, og gledet seg kjempemye til å høre orkesteret spille Beethovens tredje symfoni: Eroica!

På onsdag var stemningen til å ta og føle på, og dirigent Ed Gardner var spesielt populær. Elevene ble introdusert for orkesteret, fikk oppleve hvordan det er å bli dirigert av en verdensberømt dirigent, og lyttet konsentrert og nysgjerrig til musikken før de lot applausen slippe fri til slutt.

Anmeldelsene er allerede begynt å strømme på, og skal en tro elevene selv, er dette noe som ga mersmak:

- Jeg syntest konserten var veldig kul og litt spennende og veldig gøy. Jeg vil komme en tilbake en gang dere var kjempe flinke håper det blir en neste gang. KJEMPE GØY!!!!!!!!

- Det var veldig gøy. Når jeg kom så ble jeg spent og hadde litt sommerfugler i magen. Først var det ok så ble det bra så ble det kjempebra. Jeg håper du syntes det var gøy og ha oss på besøk.

Publisert 13.9.2022

Harmoniens sommerkonserter – opplett og god stemning!

2015 Sommerkonsert På Torgallmenningen

Orkesteret inntar Torgallmenningen umiddelbart etter en bejublet europeisk festivalturné, og byr på smakebiter fra turneprogrammet og mye annen fin musikk.

To ulike program med norske dirigenter og solister

Først, tradisjonen tro, et knippe av Edvard Griegs mest populære verk og sanger, deriblant Dovregubbens hall, som nå har blitt spilt for publikum både i København, Edinburgh og Wiesbaden og mottatt med øredøvende applaus og hurrarop.

Den norske sopranen Marita Sølberg er solist i Griegs vakre sanger. Hun er en etterspurt og anerkjent sanger som en rekke ganger har opptrådt med orkesteret. Kveldens dirigent er den unge og lovende norske dirigenten Tabita Berglund.

På den andre sommerkonserten lover vi rytmisk fyrverkeri og smektende dans når vi presenterer det unge norske stortalentet på bandoneón, Åsbjørg Ryeng. Hun byr på argentinsk tango når hun for første gang spiller sammen med Bergen Filharmoniske Orkester. Åsbjørg begynte å spille bandoneón ti år gammel, og har studert både med Per Arne Glorvigen samt noen av de legendariske mestrene i Buenos Aires, Argentina.

Smakebiter fra orkesterets bejublede festivalturné

På kveldens program inngår også to verk fra orkesterets europeiske festivalturné; Ravels glitrende La valse og Rakhmaninovs spenstige symfoniske danser.

Orkesterets assistentdirigent Aage Richard Meyer dirigerer. Finn Tokvam introduserer på sin uforlignelige måte musikken og de medvirkende begge kveldene.

Sommerkonsertene arrangeres med generøs støtte fra Trond Mohn.

PROGRAM

Onsdag 24. august kl. 19.00 på Torgallmenningen

Tabita Berglund, dirigent
Marita Sølberg, sopran
Finn Tokvam, konferansier
Bergen Filharmoniske Orkester

EDVARD GRIEG
Preludium fra Holbergsuiten
Norsk dans nr. 2
Intermezzo fra Symfoni i c-moll
Våren
Ved Rondane
Troldtog
Symfonisk dans nr. 4
En svane
Solveigs vuggesang
Peer Gynt suite nr. 1

Torsdag 25. august kl. 19.00 på Torgallmenningen

Aage Richard Meyer, dirigent
Åsbjørg Ryeng, bandoneon
Finn Tokvam, konferansier
Bergen Filharmoniske Orkester

Maurice Ravel: La valse
Federico/Requena (arr. Skogstad): Retrato de Julio Ahumada
Dames/Sanguinetti (arr. Skogstad): Nada
Sergej Rakhmaninov: Symfoniske danser

Stor interesse for orkesterets gjenvisitt til Edinburgh International Festival

Edinburgh International Festival

Det er kjekt og inspirerende å se at Bergen Filharmoniske Orkesters kommende konserter på Edinburgh International Festival legges merke til i britisk media. Orkesteret ledet av Edward Gardner besøkte sist festivalen i 2017 med Benjamin Brittens opera Peter Grimes, en framføring som ble omtalt som et av festivalens absolutte kunstneriske høydepunkt.

Både The Times, The Sunday Times, The Daily Telegraph, BBC Music Magazine og Opera Now har forhåndsomtalt konsertene. Under overskriften "Edinburgh – All the fun of the Festival: 40 tickets for a Summer Cultural Feast", anbefaler The Times Salome, mens The Sunday Times lister konserten blant deres Critics Picks.

Opera Now trekker fram Salome som en av deres "Production Highlights" for august. BBC Music Magazine lister både Salome og konserten med Vikingur under overskriften "The best concert and opera highlights in the UK in August". The Daily Telegraph byr på to forhåndsomtaler – den første "Our critics and their pick of the summer" og den andre "Edinburgh – Five to See".

Den britiske kritikeren Susan Nickalls opplevde Salome da den ble framført på Festspillene i Bergen i mai, og hennes omtale er nå publisert i Opera Now. Hun innleder omtalen slik; "Out of the pit and centre stage at Grieghallen the Bergen Philharmonic Orchestra conducted by Edward Gardner, along with a superb line-up of singers, gave an electrifying performance of Salome at the Bergen International Festival".

Program for de to konsertene:

Søndag 14. august kl. 19.00 i Usher Hall
Edward Gardner, dirigent
Malin Byström, Salome
Johan Reuter, Jochanaan
Gerhard Siegel, Herodes
Katarina Dalayman, Herodias
Bror Magnus Tødenes, Narraboth
Hanna Hipp, en pasje

Richard Strauss: Salome

Mandag 15. august kl. 19.30 i Usher Hall
Edward Gardner, dirigent
Víkingur Ólafsson, piano

Maurice Ravel: La valse
Robert Schumann: Pianokonsert i a-moll
Sergej Rakhmaninov: Symfoniske danser

Dirigentforum – Mesterklasse med Bergen Filharmoniske Orkester

IMG 2524 1500Px

Fire unge og lovende dirigenter får disse dagene en unik anledning til å dirigere Bergen Filharmoniske Orkester under veiledning av Sebastian Lang-Lessing. Mesterklassen arrangeres av Musikkselskapet Harmonien i samarbeid med Dirigentløftet, som er initiert, driftet og eiet av Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB.

De fire deltakende dirigentene er Kai Grinde Myrann, Roeland Henkens (assistentdirigent Stavanger Symfoniorkester), Guro Haugli og Aage Richard Meyer (assistentdirigent Bergen Filharmoniske Orkester). Mentor er den anerkjente tyske dirigenten Sebastian Lang-Lessing som i sin karriere har vist stor interesse for utdanning og utvikling av unge musikere og dirigenter. Repertoaret de får prøvd seg i, varierer fra Maurice Ravels La valse til Sergej Rakhmaninovs og Edvard Griegs symfoniske danser.

Dirigentløftet er en helhetlig og langsiktig satsing for å styrke Norge som dirigentnasjon. Satsingen skal bidra til en felles mobilisering i samarbeid med det frivillige musikkliv, kulturskoler, høyere utdanningsinstitusjoner, amatørensembler og profesjonelle institusjoner, ensembler og orkestre. Dirigentløftet omfatter en rekke ulike programmer og tiltak, gjennom et breddeprogram og et eliteprogram. Sammen med allerede eksisterende strukturer skal Dirigentløftet danne grunnlag for å løfte norske dirigenter nasjonalt og internasjonalt.

Publisert 2. august 2022

Guadagnini-fiolin utlånt til orkesteret

Fiolin Utlånt Av Odfjell

Vår dyktige konsertmester Sasha Kagan får nå anledning til å spille på en utsøkt fiolin, en Giovanni Battista Guadagnini.

Fiolinen er utlånt av Johan Odvar Odfjell på vegne av Elin Odfjell. Vi kommer til å få stor glede av instrumentet og vi er svært takknemlige for utlånsavtalen!

Giovanni Battista Guadagnini (23. juni 1711-18. september 1786) var en italiensk fiolinmaker, og er regnet som en av de aller fremste strykeinstrumentmakerne noensinne, sammen med Antonio Stradivarius og Giuseppe Guarneri "Del Gesù". Han ble født like ved Cremona, byen som er kjent for sine instrumentmakere.

Stradivarius døde da Guadagnini var 26 år gammel, og Guarneri døde da han var 33 år gammel. Det er således ikke usannsynlig at Guadagnini har latt seg inspirere av deres arbeid. Man vet ikke, derimot, om han noensinne bodde i Cremona, og heller ikke hvem han lærte faget av.

Hans karriere kan deles inn i fire distinkte perioder som samsvarer med de fire byene han bodde og arbeidet i; Piacenza, Milano, Parma og Torino. Man vet svært lite om hans tidlige år før han flyttet til Piacenza i 1738. De første fiolinene hans stammer fra 1742.

På bildet fra venstre Bernt E. Bauge, Alexander Kagan, Elin Odfjell og Johan Odvar Odfjell.

Publisert 14. juni 2022

Salome, en liten pauke og Bergen Filharmoniske Orkester

Richard Strauss besøkte aldri Bergen i egen person, men musikken hans har fylt Grieghallen i mange år. Nå står hans opera Salome for døren, og det er tid for å fortelle en litt skjønn og sann historie.

Til dem som liker pauker, skreddersydde dirigentpinner, Richard Strauss og slikt. En historie som begynner i New York for nærmere 75 år siden og som omfatter verdens ledende opera (Metropolitan), Richard Strauss, Salome, en legendarisk paukist med 66 års fartstid i Metropolitans orkester, et paukeprøvespill i Bergen, tidligere sjefdirigent Andrew Litton og en liten pauke.

I orkestergraven på Metropolitan
I 2003 ble New Yorkeren Andrew Litton utnevnt til sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Allerede som tiåring bestemte han seg for å bli dirigent. Det ville gjerne solopaukisten i orkesteret på Metropolitan Opera, Richard Horowitz (‘’Dick’’), en nær venn av familien og Andrews gudfar, støtte opp om. Ifølge Andrew Litton ble han nærmest adoptert av Horowitz, og fikk lov til å sitte ved siden av han i orkestergraven på MET. I seks år, helt fram til Andrew begynte på Juilliard School of Music, satt han der minst tre kvelder i uken, omsluttet av orkesterklang. – Jeg var spesielt fascinert av tromme-lageret, en skattkiste av eksotiske instrumenter, og mine favoritter var to små og røde pauker som ble brukt i Salome.

Richard S. Horowitz – en legendarisk paukist i 66 år
Richard Samuel Horowitz (1924-2015) ble født i Bronx, New York. Hans far akkompagnerte stumfilmer på sin cello, mens moren underviste i piano og fiolin. Hun fortalte ofte stolt om lille Richard som hadde absolutt gehør, og som rett som det var prøvde å korrigere morens fiolinelever da de spilte surt. Horowitz studerte ved Brooklyn College og Juilliard. Han begynte som paukist i Metropolitan-operaens orkester i 1946 og overtok som solopaukist i 1971. Da han ble pensjonist i 2012 hadde han jobbet 66 år i orkesteret og spilt på rundt 10.000 konserter, deriblant Salome.

Horowitz lagde også dirigentpinner, og ikke hvilke som helst. De var skreddersydde for en stjernerekke av verdens ledende dirigenter som Leonard Bernstein, James Levine og Karl Böhm. Det sies at Bernstein var så glad i Horowitz’ dirigentpinner at han ble gravlagt med en av dem.

Fra New York til Bergen - Richard Strauss’ Salome og en liten pauke
I 2009, i Andrew Littons sjefsperiode, ble det prøvespilt om stillingen som solopaukist i Bergen Filharmoniske Orkester. Nåværende solopaukist Håkon Kartveit (bildet) vant.

En av dem som kom helt til finaleheatet var en norsk-amerikansk paukist, Jason R. Haheim, som tok turen fra New York til Bergen for å prøvespille. Han nådde altså ikke helt opp, men noen år etter prøvespillet og Horowitz’ avgang i 2013 vant han posisjonen som solopaukist i The Metropolitan Operas orkester i New York.

Haheim fikk så anledning til å snakke med Horowitz om Strauss’ Salome og bruken av det som heter ‘kleinepauke’ i operaen, som tydeligvis var litt uklart i partituret. På spørsmål fra Haheim sa Horowitz – ja, jeg hadde noen mindre, skreddersydde pauker som jeg hadde satt opp og fått laget, og med dem kunne jeg komme en oktav høyere. – Interessant, sa Haheim og ville vite hvordan han hadde kommet fram til nettopp den løsningen?

- Strauss fortalte meg hvordan han ville ha det! – En månebedotten Haheim måtte spørre om han hadde hørt riktig – Richard Strauss, komponisten? – Ja, sa Horowitz, han besøkte Metropolitan i 1948/9, og da hadde jeg jo allerede hadde vært der i tre år. – Da har vi slått det fast, konkluderte Haheim. Andrew Litton husker også Horowitz’ faste, og sikkert stolte svar når andre paukister spurte om det samme – Strauss sa det!

Nå står en nyinnkjøpt rød og liten pauke på scenen i Grieghallen, Bergen, Norge, klar for å bidra til eksotisk klang i framføringen av Richard Strauss’ Salome. Fordi Strauss sa det.

Henning Målsnes
1.6.2022

På turné med Harmonien

Turne Katowice Crop

Katowice 13.-16. mai

Stemningen på flyet var allerede god før avgang til Katowice i Polen. Endelig, etter to og et halvt års opphold i turnevirksomheten, kunne orkesteret dra ut i verden igjen. Siste utenlandskonsert var framføringen av Benjamin Brittens Peter Grimes i London i november 2019. Så kom pandemien og avlysninger på rekke og rad.

Det er noe eget ved å turnere. Å besøke nye steder, spille i nye og uvante konserthus, finne ut hvordan orkesteret klinger på nye scener, møte et nytt og ukjent publikum, sitte sammen på fly, tog, buss og spise frokost sammen på hotellet. Kommer traileren med instrumentene og notene fram i tide? Hva skriver kritikerne her om konsertene?

Det kreves mye god planlegging når hundre musikere og støtteapparat skal ut på turné. Busser, fly, tog, hotel, instrumenttransport, øvingstider og, ikke minst, konserttider må bestemmes og bestilles. Siden orkesterets første besøk til København i 1963, har det blitt nærmere seksti internasjonale turneer og 280 konserter. De fleste har funnet sted i Europa, men også USA og Japan er besøkt flere ganger. De beste konserthusene vil gjerne ha oss; Concertgebouw i Amsterdam, Royal Albert Hall i London, Carnegie Hall i New York, Usher Hall i Edinburgh, Musikverein i Wien og Philharmonie i Berlin, for å nevne noen.


Et strålende konserthus

I Katowice sto to konserter på programmet i byens aldeles strålende nye konserthus - NOSPR. Alt lå til rette for fine konserter med Edward Gardner i spissen, og det ble det også. Første kvelden briljerte Leif Ove Andsnes i Robert Schumanns lyriske pianokonsert, mens Ragnhild Hemsing trakterte hardingfelen i Geirr Tveitts Tri fjordar, eksotisk kost for det lokale publikum. Begge spilte ekstranumre – Andsnes spilt en miniatyr av den ukrainske komponisten Valentin Silvestrov, et verk som ble godt mottatt av publikum. Hemsing slo til med to ekstranumre – en lydarslått og en halling og ga samtidig et interessert publikum en kort innføring i hardingfela.

På de to konsertene inngikk også Maurice Ravels La valse, John Adams’ Short Ride in a Fast Machine, Carl Nielsens fjerde symfoni, Noskowskis Steppen og Debussys La mer. Det var kjekt å oppleve stående applaus og jubelrop etter begge konsertene, også etter ekstranumrene, Edvard Griegs Åses død og Dovregubbens hall.

Et lyttende og engasjert publikum
Katowice og konserthuset tok godt imot oss på alle vis. Flere av byens gode restauranter ble fylt opp av sultne musikere, været var strålende og publikum var både lyttende og engasjerte.

I Katowice holder det polske nasjonale radiosymfoniorkesteret til, som er et svært godt orkester. På slutten av 1960-tallet og utover kom flere polske musikere fra Katowice til Bergen. Her hjemme var det nemlig mangel på musikere. Fiolinisten Henryk Kniejski kom allerede i 1969, og av andre musikere kan vi nevne fiolinisten Krystyna Jasinska, paukisten Stefan Binder, cellisten Jerzy Jasinsky, fiolinisten Walter Opielka og bassisten Andrzej Woznikowski. Kontakten med disse musikerne ble nok til dels etablert da vår daværende sjefdirigent Karsten Andersen dirigerte i Polen.


Tilbake til Bergen
Mandag 16. mai gikk turen tilbake til Bergen. Traileren med utstyr og instrumenter var allerede på vei umiddelbart etter konserten.

Nå står Festspillene i Bergen for døren, og prøvene til Richard Strauss’ Salome begynner allerede 18. mai. Festivalsommeren fortsetter så med Hardingtonar i juni, Edinburgh International Festival, Rheingau Musik Festival og Musikfest Bremen i august.

Og ja, vi ble umiddelbart invitert tilbake til Katowice.

22. mai 2022

Vinner av Gramophone Classical Award for Opera

Kormester Håkon Matti Skrede og sjefdirigent Edward Gardner på scenen i Grieghallen.

Benjamin Brittens opera Peter Grimes

Vil bli et referanseverk, Maren Ørstavik, Aftenposten
Dette er en musikalsk begivenhet, 
Peter Larsen, Bergens Tidende
Fra nå av er dette min referanseinnspilling, 
Magnus Andersson, Klassekampen

Gramophone, det ledende internasjonale tidsskriftet for klassiske innspillinger, annonserte i dag at vår innspilling av Benjamin Brittens opera Peter Grimes er kåret til vinner av den prestisjetunge Gramophone Classical Award for Opera 2021. Innspillingen samt framføringene av operaen i Bergen, Oslo, Edinburgh og London har blitt mottatt med nærmere hundre strålende omtaler og kritikker. Selve prisseremonien (som blir digital) finner sted i London 5. oktober.

- I’m so happy and proud that our cd with Benjamin Britten’s Peter Grimes has won the 2021 Gramophone Classical Music Award for the best opera recording. Peter Grimes has been an adventure and a success story all the way since we performed it for the first time at the Bergen International Festival in May 2017 and took it to the Edinburgh International Festival in August that same year. In Edinburgh we were met with rave reviews and the performance was hailed as an artistic highlight of the year. We revived it in 2019 with performances in Bergen, Oslo and London (Royal Festival Hall), and we were once more met with praise and amazing reviews. The performance was listed as one of the main classical events in the UK that year. In November 2019 we recorded the opera in Grieghallen, Bergen, and I couldn’t be happier with the result and its fantastic reception internationally.

Album of the Week, Hugh Canning, The Sunday Times
The BEST Peter Grimes – Yes, The Best!, Robert Levine, Classics Today

- This giant project could not have been done without the joining together of so many artistic forces in Bergen; Bergen National Opera, Edvard Grieg Kor, Bergen Philharmonic Choir, Collegium Musicum Choir, Chorus Master Håkon Matti Skrede and, of course, the Bergen Philharmonic. So many great soloists gave their all to the performances – Stuart Skelton, the late and great Erin Wall, to whom we dedicate this award, Roderick Williams, Susan Bickley, Hanna Husahr, Vibeke Kristensen, Robert Murray, Neal Davies, Catherine Wyn-Rogers, James Gilchrist, Marcus Farnsworth, Barnaby Rea and Samuel Winter. Thanks also to Royal Northern College of Music Chorus, Bergen International Festival, our sponsors and last, but not least Chandos and Ralph Couzens who believed in our project, sjefdirigent Edward Gardner.

This insightful recording is up there with this opera’s finest, The Guardian
Top 10 – This year’s best classical releases, The Guardian
This new recording under Edward Gardner is as superb as one would expect from this brilliant line-up, The Independent

- Vår versjon av Peter Grimes på scenen i Bergen, Oslo, Edinburgh og London har vært en formidabel suksess fra ende til annen, kanskje Bergen Filharmoniske Orkesters største satsning og bragd gjennom tidene. At vår innspilling av denne storslagne operaen nå krones med Gramophone Award understreker den høyst bemerkelsesverdige kraften og kvaliteten i det opera-symfoniske samarbeidet i Bergen, direktør Bernt Bauge.

If you want to convert a novice to the joys of opera, buy them this set. A definitive modern Grimes, Graham Rickson, The Arts Desk

22. september 2021 

Vi er nominert til Orchestra of the Year!

Fullt Orkester Med Paraplyer Ved Nordaasvannet Griegs Eiendom Foto Oddleiv Apneseth

Bergen Filharmoniske Orkester nominert til ORCHESTRA OF THE YEAR av Gramophone.

Gramophones Classical Music Awards er en av de mest prestisjetunge prisene innenfor den klassiske plateindustrien, og kan sammenliknes med Grammy Awards. Ti orkestre er nominert til prisen Orchestra of the Year Award, deriblant BBC Symphony Orchestra og Los Angeles Symphony Orchestra. Stem på oss her!

Prisen er en feiring av den klassiske musikken og av orkestre som har produsert viktige og betydningsfulle klassiske innspillinger i løpet av det siste året, som over tid tilbyr framføringer av høyeste kvalitet og som er både kreative og bevegende.

Bergen Filharmoniske Orkester er det eneste nordiske orkesteret som er nominert. Orkesteret med flest publikumstemmer vinner. Prisen deles ut under Gramophone Awards i London 6. oktober. 

Stemmegivningen varer fram til 7. september. 

«Nominasjonen leser jeg som resultat av hardt arbeid og målrettet innsats fra såvel orkester og sjefdirigent som administrasjon og støtteapparat i Musikkselskapet Harmonien», sier orkesterets direktør Bernt Bauge.

«I’m thrilled for my wonderful colleagues in the Bergen Philharmonic Orchestra to have been nominated for the Gramophone Orchestra of the Year award. Since our partnership started 5 years ago, I’ve been incredibly proud of the breadth of our work: Our subscription concerts and work in the community of Bergen, recordings, tours around Europe, and perhaps our biggest achievement, the performances of Peter Grimes at the Edinburgh Festival and the Royal Festival Hall in London», sier sjefdirigent Edward Gardner.

«Nominasjonen kan samtidig også ses på som en anerkjennelse av det generelt høye kunstneriske nivået hos norske symfoniorkestre i dag», påpeker Bauge.  

 

Stemmegivningen starter 12. juni og avsluttes 7. september. Stem på oss her.

Gramophone arrangerer en ti-dagers Orchestra of the Year Online Festival fra 24. juli hvor hvert nominerte orkester gir en konsert.

De nominerte til ORCHESTRA OF THE YEAR er
Freiburg Baroque Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Bergen Philharmonic Orchestra, NHK Symphony Orchestra (Japan), Philadelphia Orchestra, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Orchestre National de Lille, musicAeterna (Russland), BBC Symphony Orchestra og City of Birmingham Symphony Orchestra.

Fem år siden Grieg minutt for minutt

660X440 Grieg Minutt Party

For fem år siden ble verdens lengste Grieg-konsert arrangert; Grieg minutt for minutt, en tredvetimers maratonkonsert med seks hundre musikere som framførte 74 verk av Edvard Grieg.

Konserten begynte kl. 17.30 15. juni 2018. Den dagen var det 175 år siden Grieg ble født. Vi feirer med en aldri så liten Grieg-festival på Bergenphilive!

Bergenphilive.no

Opptakene presenteres med generøs tillatelse fra NRK.