Nyheter

Jakten på ny sjefdirigent

2024 06 05 Mahler 8 Tarjei Hummelsund 147A9878 Crop Web

Både publikum og musikken var euforisk da Edward Gardner sa farvel, skriver Bergens Tidendes musikkanmelder Maja Sievers Skanding om framføringen av Mahlers åttende symfoni onsdag 5. juni.

Vår sjefdirigent siden 2015 valgte et av de aller største verkene i musikkhistorien da han dirigerte sin siste konsert som sjefdirigent for Harmonien. Fantastiske kritikker haglet etter konserten; Halvannen times avskjedskyss, Himmelsk finale, En kjærlighetserklæring til den menneskelige stemmen, Rett og slett himmelsk, og så vakker at det er til å grine av!

Har vi en ny sjefdirigent på lur?

Nå går Harmonien inn i sin sesong nr. 260 uten ny sjefdirigent på plass. Ikke alle tar oss på ordet når vi forteller det. Noen tenker at vi har en på lur allerede, men at vi holder nyheten for oss selv enn så lenge.

Nei, vi har ikke noen på vent. Vi er på leting. Selvsagt ikke i blinde, men vi prøver ut nye kandidater for å finne ut om kjemien stemmer, om magien, de store øyeblikkene og gnisten i møtet mellom dirigenten og musikerne i orkesteret oppstår.

Den kjente russisk-amerikanske dirigenten Semyon Bychkov sier det slik: "Et orkester er et menneskelig instrument som består av mange individer som har mengder av ulike ideer, men i det riktige øyeblikket, i en god atmosfære, blir alt dette forent og det oppstår noe som én enkelt person aldri kan uttrykke. Det er dette som er magien".

Vi står ikke på bar bakke.

Ved inngangen til ny sesong har vi knyttet til oss to dirigenter både orkester og publikum allerede liker og kjenner godt – Sir Mark Elder og Jan Willem de Vriend. Sir Mark er vår første gjestedirigent, mens Jan Willem er orkesterets kunstneriske partner.

Sir Mark Elder, mentor for Edward Gardner, dirigerte nylig sin siste konsert som sjef for det anerkjente Hallé-orkesteret i Manchester. Konserten fikk fantastiske kritikker, og en av tungvekterne i det britiske kritikerkorpset, Richard Morrison i The Times, skrev følgende: 

How much of a difference does a conductor really make? It’s a question I’ve been asked dozens of times as music journalist and from now on I might point to this concert as my answer. Because here, …, was the evidence that the right conductor does, of course, make all the difference.

Her i Bergen er Sir Mark populær, og han både åpner og avslutter neste sesong. Han tar også med seg orkesteret på turné til et residensopphold i Salzburg. Også for oss utgjør han forskjellen.

Jan Willem de Vriend forbinder mange med livlige og energiske tolkninger av Mozart og Beethoven. I kommende sesong dirigerer han Beethoven og Schumann, og ikke minst de tradisjonsrike nyttårskonsertene. de Vriend har vært en vitamininnsprøytning for våre musikere, og et oppkomme av spillglede, formidling og medmusisering. Han har åpnet dører til innsikt i spillestiler, teknikker og følelse for det wienerklassiske repertoaret.

Og tenk på de nye dirigentene som kommer; Aziz Shokakimov, dirigenten som har alt, ifølge internasjonal media, Maxim Emelyanycvhev, som sies å trollbinde sitt orkester, Ben Glassberg, som dirigerer med uimotståelig panasj, og stjerneskuddene Dinis Sousa og Thomas Guggeis.

De helt store øyeblikkene kommer i den nye sesongen også, når alt klaffer og det magiske skjer. Vi lover å gi beskjed når øyeblikket er der!

Hovedbildet: Edward Gardner tar imot sin aller siste, overstrømmende applaus som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester etter Mahlers åttende symfoni 5. juni. Foto: Tarjei Hummelsund

Ambisiøs nysatsning på kammermusikk i Universitetsaulaen

Universitetsaualen Foto Thor Brødreskift

— Det er med stor glede at vi endelig kan lansere vår nye satsning på kammermusikk i Universitetsaulaen i Bergen. Dette unike rommet, som ligger i samme bygg som Naturhistorisk museum, er både et estetisk smykke og akustisk svært velegnet for denne sjangeren, forteller Thormod Rønning Kvam, kunstnerisk leder for Aulaseriene.

Thormod Rønning Kvam er kunstnerisk leder for Aulaseriene. Foto: Ingvild Constance Festervoll Melien

Konsertserien etableres i et langsiktig samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester. Målet er å skape et nytt og viktig tilskudd til byens musikkliv gjennom hele året, og ikke minst ønske byens befolkning velkommen inn i en storslått sal som vi håper mange flere vil bli kjent med, sier Bernt Bauge, direktør for Musikkselskapet Harmonien.

Det blir tre konserter i høst, alle på fredager kl. 19.00 med varighet på én time, fortsetter Kvam.

— Åpningskonserten finner sted fredag 20. september kl. 19.00. Der får vi blant annet høre et av musikkhistoriens kanskje mest komplette kammermusikkverk: Johannes Brahms’ mektige pianokvintett. Pianisten er Joachim Carr, som foreløpig er vår eneste norske vinner av Edvard Grieg Internasjonale Pianokonkurranse etter at den ble etablert på Troldhaugen. Med seg har han Bergen Strykekvartett (foto: Magnus Skrede), som markerer seg som et av byens mest fremstående, nye ensembler. Kvartetten har utspring fra Harmonien, med konsertmester Alexander Kagan som førstefiolinist, forteller programsjef Oddmund Økland.

Den nye satsningen er del av Aulaseriene, som fra før har en veletablert og populær konsertvirksomhet i Universitetets aula i Oslo og på kulturdestinasjonen Ramme i Hvitsten. Siden lanseringen i 2020 har Aulaseriene hatt som formål å skape et nasjonalt løft for kammermusikken, med både internasjonalt etablerte musikere og unge, norske utøvere på scenen – gjerne i samspill med hverandre. Satsningen fokuserer på god formidling og tematisk historiefortelling gjennom sine konsertprogram.

De neste konsertene i rekken er 25. oktober, da med Saint-Saëns’ sjeldent spilte andre pianokvartett med blant annet Melina Mandozzi (foto: Magnus Skrede) og Christian Grøvlen på podiet. Høstens siste blir 8. november, der Bergen får besøk av en av verdens ledende pianotrioer: Trio con Brio Copenhagen (foto: Nikolaj Lund). De har med seg et allsidig program bl.a. med musikken fra Prokofievs Romeo og Julie og norgespremiere på en helt ny pianotrio av danske Bent Sørensen.

Satsningen er blitt realisert med generøs drahjelp fra to viktige støttespillere i Bergen: Westfal-Larsens Almennyttige Fond og Hilmar Reksten Almennyttige Fond. I tillegg tar Aulaseriene med seg midler fra bl.a. Tom Wilhelmsens Stiftelse, Anders Sveaas’ Almennyttige Fond og Rammestiftelsen for Kunst, Kultur og Natur i utviklingen av satsningen.

For program og billettsalg, besøk aulaseriene.no eller vår egen programoversikt.

Velkommen til nye, store konsertopplevelser i en av Bergens mest unike, nye konsertsaler!

Hovedfoto: Thor Brødreskift

Edward Gardner utnevnt til æresdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester

BFO Ed Gardner A 8.2.23 5995 Crop Web

– Det er vanskelig å oppsummere alle Edward Gardners høydepunkt med orkesteret gjennom hans ni år som sjefdirigent, sier direktør Bernt Bauge.

Statistikken forteller at han har dirigert hele 214 konserter siden han dirigerte orkesteret for første gang. 22 CD-er er gitt ut, og det er flere på gang. I det digitale konserthuset Bergenphilive ligger en lang rekke glimrende konsertopptak fritt tilgjengelig. Alt har blitt mottatt med kritikerros og anerkjennelse. Edward Gardner har rett og slett brakt Bergen Filharmoniske Orkester til et høyere nivå, både teknisk og kunstnerisk, og han har styrket orkestrets bånd til publikum. 

– Det er derfor en stor glede å utnevne Edward Gardner som æresdirigent, sier Bauge.

Komponister som Brahms, Mahler, Strauss, Berlioz, Schønberg, Janacek, Britten, Bartok, Sibelius, Nielsen og Grieg har stått sentralt. Han har også åpnet opp for nytt repertoar, samt vist sterk interesse for å fremføre norsk samtidsmusikk, blant andre vestlandskomponistene Knut Vaage, Ketil Hvoslef, Ørjan Matre og Marius Neset. Andre kjennetegn ved Gardners sjefdirigentperiode har vært satsningen på store kor- og orkesterverk, der Bergen Filharmoniske Kor har stått sentralt, og hans engasjement for vår store talentsatsning, BFUng – Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester.

Ed Gardner dirigerer BFUng i juni 2021. Foto: Magnus Skrede

Ikke bare korverk, men også konsertversjoner av store operaer har vært høydepunkter, både i Bergen og internasjonalt. Wagners Parsifal, Strauss’ Elektra og Salome og Puccinis Tosca for å nevne noen. Satsningen på Benjamin Brittens Peter Grimes skiller seg klart ut, både konsertene og cden, som av tidsskriftet Gramophone ble kåret til Årets innspilling, Recording of the Year. Suksessen med Peter Grimes, i Bergen, Edinburgh og London, var også et glimrende eksempel på samarbeidet mellom Musikkselskapet Harmonien, Festspillene,Bergen Nasjonale Opera og Edvard Grieg Korene.

Stuart Skelton i rollen som Peter Grimes under Festspillene i 2017. Foto: Thor Brødreskift

Internasjonale turnéer har vært et viktig satsningsområde i perioden. Med Edward Gardner har nye dører blitt åpnet for oss. Han har gjort 12 suksessrike turneer med til sammen 47 konserter på viktige festivaler og arenaer rundt om i Europa.

Med ustoppelig energi og stort engasjement og med stadig skjerpede krav til kvalitet har han sammen med Bergen Filharmoniske Orkester skapt enestående kunstneriske resultater.

Vi er glade for at Edward Gardner fortsatt vil bidra til norsk musikklivs vekst og utvikling, og vi ønsker ham lykke til i sin nye stilling ved Den Norske Opera & Ballett i Oslo. Samtidig ser vi veldig frem til at han kommer tilbake til Bergen Filharmoniske Orkester i sin nye rolle som æresdirigent!

Publisert 6. juni 2024

Every time we say goodbye – Edward Gardner talks to John Allison

BFO Ed Gardner B 8.2.23 4615 SH Crop Web

There’s something about Mahler’s massive symphonies, especially those with chorus, that speak of farewell. For Edward Gardner, the optimism of the gargantuan Eighth Symphony — sometimes dubbed the Symphony of a Thousand — is his choice of leave-taking from the Bergen Philharmonic after almost a decade at the helm. 

His predecessor, Andrew Litton, chose Mahler’s Third (calling it ‘the ultimate goodbye piece’) for his valedictory concert in 2015. Just as Litton wasn’t really saying goodbye to Bergen, merely relinquishing the top job, so Gardner already has plans to be back: yet there is no mistaking either the bittersweet emotions conjured up by Mahler in these works or the way in which these concerts involving the biggest possible forces represent a great coming together of musical colleagues and friends.

An intense moment during this week's general rehearsal for Mahler 8. Photo: Tarjei Hummelsund

The vocal aspect is also an especially important one for Gardner, who — having shared conducting duties with Litton at the Bergen Philharmonic’s 250th anniversary gala in October 2015 — officially launched his tenure in December 2015 with Schoenberg’s monumental Gurrelieder, a work of similar dimensions to Mahler’s Symphony No. 8. ‘It was probably foolhardy to start with that Schoenberg,’ Gardner now jokes, ‘but putting it at one end of my tenure and Mahler 8 at the other feels extraordinary to me in a good way. These are my bookends. These are incredibly significant works, milestones in musical history. The choral world is so close to me, and since we have such outstanding choruses in Bergen — as our recent Brahms Requiem showed again — it would be unthinkable for me to not include them in such a celebration.’

The Bergen choruses in Parsifal in 2023. Photo: Lars Svenkerud

Having started his musical career as a child chorister in Gloucester Cathedral and gone through the famous choral foundations of Eton College and King’s College, Cambridge, Gardner quite early on staked his career on voices, with his music directorships of Glyndebourne on Tour and subsequently English National Opera. Swapping ENO for the Bergen Philharmonic, he is now heading back to the opera house, as music director of Norwegian National Opera, although he will also maintain an orchestral base as principal conductor of the London Philharmonic. Gardner has achieved what appears to be an almost perfect orchestral-operatic balance, the mark of a well-rounded conductor. It’s little wonder that last year’s Parsifal counts as one of Gardner’s favourite Bergen highlights: ‘They just played and sang so brilliantly. It felt effortless.’

Stuart Skelton as Parsifal and Brindley Sherratt as Gurnemanz in 2023. The performance is available at Bergenphilive.no. Photo: Lars Svenkerud

Though Mahler composed no operas of his own, he was one of the greatest opera conductors in musical history, and it is impossible to separate his work in the theatre with what he was writing symphonically. Gardner certainly feels the drama inherent in his symphonies. ‘It’s scary to be doing the Eighth Symphony for the first time, because it’s such an individual piece. It’s so of its own world and yet ambiguous even within that world. But I’ve done a lot of work on it and I think I’ve found a path through it. The disjunct between the two parts is tricky to navigate — structurally, Mahler is often less than perfect — but I feel I’ve made friends with it. Sometimes in Mahler the gesture is so much stronger than the structure, but I love this music.’

Ed Gardner conducting Bergen Philharmonic Youth Orchestra in 2021. Photo: Magnus Skrede

It's not just because of his change of job — admittedly a small move geographically — that 2024 feels like such a watershed year for Gardner: he turns 50 in November. ‘I try not to think about some of these things and wait for them to ambush me. Actually, I haven’t even dared to think about leaving Bergen. I really have a problem with it and I can get upset if I think this might be the last time I hear the orchestra do this or that piece. So I’ve done the British thing of brushing this move under the carpet. Turning 50 is the easy bit — I really like where my life is and where my music-making is. It’s a beautiful, positive thing to feel and I know I’m lucky, as not everybody can feel that. I think I still have enough space in my life to grow as a musician. So, yeah, it will feel good to be 50!’

Photo: Lars Svenkerud

Gardner was still in his late 30s when he initially took up the post of principal guest conductor in Bergen, so he regards the musicians here ‘really as family. Bergen has filled a substantial part of my life and career, especially as very early on we started recording together and even touring. But when I think about, some of what we’ve achieved in the last few years is partly because it feels like it’s our final chance to do something together — so in that sense, the timing is probably good. And this period feels like part of a natural life cycle to me. A lot of conductors say that about a decade or so in such a job is optimum, since unless you plan to stay forever the players can start to get restless … This way we’ve avoided an “itchy” end period. I mean, we get on so well. It’s really wonderful. But paradoxically that probably also means it’s the right time to go.’

Photo: Lars Svenkerud

Intending to spend the next year settling into his new post in Oslo, where he is developing exciting operatic plans with Randi Stene, Gardner will be back in Bergen about twice a season thereafter. ‘The coming year will also give the orchestra breathing space!’ But that’s not to say big plans haven’t already been made in Bergen, including more Mahler (the Third Symphony) and a new piano concerto by Ørjan Matre for Leif Ove Andsnes. New Norwegian works have been a constant and important part of the Gardner-Bergen relationship — featuring prominently in their extensive discography together — and at the risk of omitting some names the conductor is happy to mention some of his favourites. ‘For me, Ørjan Matre is very high up. And there’s Rolf Wallin, whose amazing trumpet concerto Fisher King we’ve done on tour. He also wrote Elysium for Norwegian National Opera. Among many other wonderful composers I must mention Henrik Hellstenius and Kristine Tjøgersen, a very interesting voice. Bergen alone is home to a lot of interesting composers. I’ve really relished doing their music and the fact that many of these composers have become friends.’

Rehearsing Beethoven with Leif Ove Andsnes earlier this year. Photo: Tarjei Hummelsund

It's clear that Gardner has immersed himself in all things Norwegian, embracing a way of life quite different to that which he had in London, but he describes his spoken Norwegian as ‘terrible’. Is that because Norwegians’ English is usually so good? ‘Yes, in a sense I haven’t needed to speak Norwegian. My wife just looks at me in a very strange way if I try to say even one word. That sort of holds me back … But I must try to learn more of the language. For a start because in a sense I’m a civil servant, but also really out of respect for the wonderful people around me.’

Norway has become the centre of Gardner’s world to an extent that he could never have foreseen. He even has a step-daughter here — ‘a “bonus daughter”, as they call them in Norway, which feels more positive. The rhythm of life is so different to that in the UK, and although it sounds like a cliché, it is all about the quality of life. When I’m back in London, it’s to work. I no longer have a personal life there. Charlie [his teenage son] is away at boarding school, so I don’t see him every day. It’s a big change. London used to be the city that I played in — you know, went out to things and had fun — but I really don’t do that anymore. Bergen and Oslo have given me a wonderful work-life balance. Musicians aren’t supposed to have a work-life balance, and it’s true that music is life and life is music. But it’s true that I can be more relaxed living in Norway. I can even walk to work in Bergen, and in Oslo my commute is a 15-minute ferry ride. I think that’s pretty cool!’

Photo: Lars Svenkerud

Before he arrived for his first-ever concert in Bergen, Gardner knew little about the city. ‘I had no idea what to expect, other than that after London it would feel like a small city. I hardly knew where it was geographically! But I remember flying in and seeing all those little islands. It was a snowy day — quite rare, actually — in January and the landscape looked unbelievable. But it was hard not to wonder whether the orchestra would be up to anything in such a place. I’m almost embarrassed to recall this, because of course when I turned up for the first rehearsal I was quite shocked at how superb the players were. How specific they were, actually — very much their own orchestra, with their own sensibility and sound. It’s interesting, because the orchestra includes a lot of string players, now in their 50s, who studied together at the Oslo Conservatoire and all sort of descended on Bergen early in their careers. Actually, compared with several Nordic orchestras we’re very international, with something like 35 different countries represented. But when we’re auditioning for new positions, if it’s a dead heat we’ll favour the Norwegian players, as it’s important to keep this identity.’

From the 2018 concert marathon Grieg minute by minute. Photo: Helge Skodvin

Getting the national/international balance just right is important for such a major orchestra as the Bergen Philharmonic, one that needs to serve its own community yet can stand confidently alongside the world’s major ensembles. On tour, foreign promoters shy away from too much Norwegian music — unless it happens to be the Grieg Piano Concerto or an encore from Peer Gynt. Gardner is realistic about this, but wants to make it his mission to promote Norwegian conductors at home. ‘It may seem strange to say so, but Norwegians don’t seem to like Norwegian conductors very much — they don’t like authority from one of their own. I mean, when last did Bergen have a Norwegian music director? In the mid-1980s. It’s true that almost everywhere in the world, conductors succeed more easily if they have the allure of being foreign, but it also helps to have received international attention. So my big message to young conductors here is: don’t stay in Norway. Make a name somewhere else and then it will be easier to come back.’

From Peter Grimes at Royal Festival Hall in 2019

Gardner’s tenure in Bergen will go down in history as one of the notably substantial ones — and certainly longer than Edvard Grieg’s, which lasted just two years. ‘Amazingly, Grieg got annoyed because no one turned up to rehearsal if the weather was nice. He complained that their discipline was terrible. Others were here for longer than me — Andrew [Litton] did 14 years, and Karsten Andersen did one of the big stints [1964-1985]. But I’m proud that my time there has been very solid, and I don’t think of this purely in terms of length of time. It’s the achievements during this period and where we’ve been and what we’ve done. I’m incredibly proud of our opera projects at the Edinburgh Festival and the Royal Festival Hall in London, of so many recordings and of our extensive German tours and appearances at the Proms. Yes, really proud.’

Photo: Helge Skodvin

But for all the admiration this distinguished orchestra has received abroad, Gardner wants to pay tribute to the Bergen audience. ‘It’s extraordinary that in a town of 300,000 people we can sell a 1,500-seat hall twice in a week. Our audience really has come along with us on the journey. They really lift us, and it’s remarkable how they come to so much. I mean, we recognize a lot of them in a way that happens much less obviously in London. We can do unusual things and they’ll trust us. That would be impossible in London now, where you don’t have loyalty to one particular orchestra. There’s no sense of a home team there, and people go to concerts wherever if they fancy something on the programme, often the same old Tchaikovsky. But here we — orchestra and audience — are all the home team together.’

John Allison
Published 4 June 2024

Sigurd Sverdrup Sandmo er ny direktør

Sigurd Sandmo Photo Niklas Hart 7 Crop

Sigurd Sverdrup Sandmo (1971) er ansatt som administrerende direktør for Musikkselskapet Harmonien fra 15. oktober 2024. Han kommer fra stillingen som direktør for KORO (statens fagorgan for kunst i offentlige rom) og overtar etter Bernt E. Bauge.

Sandmo har lang og allsidig erfaring fra sentrale posisjoner i norsk kultur- og musikkliv, og har inngående og bred kunnskap om feltet. Siden 2021 har han vært direktør for KORO. Fra 2019 til 2021 var han sjef for De kongelige samlinger, Det kongelige hoff.

Fra tidligere har Sandmo over 20 års ledererfaring fra kulturinstitusjoner i Bergen. Fra 1998 til 2005 var han direktør for Lepramuseet St. Jørgens Hospital, og fra 2006 til 2013 hadde han ulike lederposisjoner i Bymuseet i Bergen. Fra 2013 til 2019 var han ansatt i KODE som direktør for komponisthjemmene Troldhaugen, Lysøen og Siljustøl. Disse årene samarbeidet Sandmo tett med Harmonien blant annet i rollen som direktør for Edvard Grieg International Piano Competition. Sandmo ledet også prosjektet Grieg minutt for minutt i 2018, som ble realisert i tett samarbeid med Musikkselskapet Harmonien og NRK. Han har i perioder vært konstituert direktør ved både Bymuseet i Bergen og KODE.

Sandmo har tidligere vært medlem av Norsk kulturråd og hatt styreverv ved en rekke institusjoner. Han er født og oppvokst i Bergen og har hovedfag i nordisk språk og litteratur fra Universitetet i Bergen.

Sigurd Sverdrup Sandmo sier han ser frem til arbeidet for Musikkselskapet med forventning. «Jeg har et stort hjerte for Bergen Filharmoniske Orkester, og vi har gjennom ansettelsesprosessen hatt gode samtaler om de utfordringene og mulighetene som ligger foran oss. Musikkselskapet Harmonien har et bredt og viktig samfunnsoppdrag. Gjennom mange år har vi sett at Bergen kan ha et orkester på europeisk toppnivå, samtidig som det satses målrettet på publikums- og rekrutteringsarbeid her hjemme. Institusjonen har avgjørende betydning for norsk musikkliv og er også navet i den musikkbyen jeg har vokst opp og arbeidet i. Det føles som et stort privilegium å få overta denne rollen etter Bernt Bauge. Etter seks lærerike år i Oslo gleder jeg meg til å komme hjem.»

Styreleder Audun Hasti i Musikkselskapet Harmonien sier at han er svært glad for at Sigurd Sverdrup Sandmo har takket ja til stillingen som administrerende direktør. «Prosessen med å få ny direktør på plass har vært grundig og godt forankret, og vi er sikre på at vi har funnet den best mulige kandidaten for stillingen. Med sin allsidige kompetanse, erfaring og engasjement for musikken og institusjonen, er Sandmo den rette til å lede og videreutvikle Musikkselskapet Harmonien som et kulturelt flaggskip i Norge.»

Foto: Niklas Hart
Publisert 15. mai 2024

Bjarne Rieber – filantrop, mesén, kulturentusiast, kunstsamler og estetiker

Bjarne og Yvonne Rieber i publikum under Harmoniens 250-års jubileumsgalla i 2015

Bjarne Rieber, en av kultur-Norges største meséner er gått bort.

Vi i Musikkselskapet Harmonien er takknemlige for at vi i en årrekke har hatt et tett og godt forhold til han, og for at vi har fått anledning til å bli kjent med han. Han var, sammen med sin kone Yvonne, en sentral økonomisk støttespiller for oss, og bidro sterkt til at orkesteret kunne knytte til seg Edward Gardner som sjefdirigent i jubileumsåret 2015. I 2019 ble han utnevnt til æresmedlem i Musikkselskapet Harmonien.

Bjarne og Yvonne Rieber signerer kontrakten om støtte til avtalen mellom orkesteret og sjefdirigent Edward Gardner i mai 2013. Foto: Odd E. Nerbø / Bergens Tidende

Bjarne var fast gjest på Bergen Filharmoniske Orkesters konserter i Grieghallen. Fra sitt sete på rad 14 gledet han seg til å høre Mahler, Rakhmaninov, Strauss og Brahms. Han likte også å få med seg introduksjoner og musikalske nachspiel i foajeen i forbindelse med konsertene. Alltid ulastelig antrukket i matchende blazer, sløyfe og lommetørkle. Hyggelig og imøtekommende som han var, likte han å snakke med alle ansatte i Harmonien. Gleden var gjensidig.

– Bjarne Rieber var en sann elsker av den klassiske musikken og en stolt støttespiller for Harmonien gjennom mange år. Hans engasjerte tilstedeværelse på våre konserter vil bli dypt savnet, Bernt Bauge.

– Bjarne Rieber was one of the most special people to me, particularly in my relationship with Bergen. We met shortly before my appointment as Chief Conductor when he announced out-of-the-blue that he would fund my position. I went to his house in Victoria and loved the straight-talking gentleman I found.

He was clearly a marvellous businessman, but the things that spoke to me most clearly were his humility, and love for Harmonien and Bergen. He’d been taken to the orchestra’s concerts as a child and kept his interest in the orchestra through his life. We would meet after concerts, and, even at an advanced age, his passion for the development of our wonderful orchestra was infectious- as was his damning verdict on the occasional new piece he didn’t like!

Our relationship grew during our time in Bergen, and it was a pleasure to meet him for dinner and discuss his life too. His modesty prevented him from talking about his success, but I remember one evening I got him talking about his ships (prompted by the photo of a huge tanker on his phone case). That same passion that he showed for the Bergen Philharmonic came through! I’ll miss his wonderful advocacy for the orchestra, but also his friendship, and deeply personal support, Edward Gardner

– Hva tar du deg selv råd til? Spurte Bergens Tidendes journalist i et intervju med Bjarne Rieber i 2018. – Mye som forhåpentligvis også andre har glede av, svarte han, og la til – Å få Edward Gardner, en av verdens ypperste dirigenter, til Bergen, gleder meg utrolig. Han har brakt Harmonien opp enda ett nivå. Det er spennende å ha et orkester i verdensklasse i en liten by.

– Hva koster en sjefdirigent, spør BT – Det er dyrt! Noen millioner i året så mange år som han blir værende, var svaret fra Rieber.

For Bjarne Rieber var det viktig å gi noe tilbake til samfunnet. I tillegg til sin generøsitet ovenfor Harmonien, har han støttet Festspillene, KODE og kammermusikkfestivalen i Risør. Da familieselskapet Rieber & Søn fylte 150 år forærte de 10.000 fargerike rhododendronbusker til Bergens innfartsårer. Sammen med sin kone Yvonne har han bidratt til et prosjekt for barn i regi av Royal Opera House i London. Vi kunne nevne en rekke flere organisasjoner og tiltak som har fått nyte godt av hans generøsitet og omtanke.

I takknemlighet
Musikkselskapet Harmonien

Foto: Paul S. Amundsen. Bjarne og Yvonne Rieber i publikum under Musikkselskapet Harmoniens 250-års jubileumsgalla 8. oktober 2015

Publisert 13. mai 2024

Billettsalget har startet!

147A8741 Torill Selger Abonnement 2000Px Crop

Mandag 17. juni kl. 10 åpnet løssalget til nesten alle våre konserter i den nye sesongen. Har du funnet dine favoritter?

Program og lenke til billettsalg finner du her.

Konsertpakke – Du kan også sette sammen din egen konsertpakke med fem eller flere symfonikonserter, og oppnå ca. 25 % rabatt.

Abonnement – Hvis du kjøper syv eller flere konserter kan det lønne seg med abonnement, som gir deg flere konserter og fordeler.

Vil du snakke med oss? Ring oss på kundetelefonen 55 21 62 28 på ukedager mellom kl. 10 og kl. 15 (tirsdager 12.30 - 15). Du kan også kontakte oss på marked@harmonien.no

Kulturbyggeren

Skodvin Harmonien Aeresmedlemmer 01 Crop

Per Grieg senior døde torsdag 11. januar, nær 92 år gammel. Bergen har mistet en samfunnsbygger av enestående kaliber. Et livslangt engasjement for Bergen innen kultur- og næringsliv er over.

Per Grieg sr. var en støttespiller av sjelden styrke med et varmt og bankende hjerte for kulturens ve og vel i Bergen. Han støttet et mangfold av kunstneriske prosjekt, først og fremst ved flere av Bergens ledende kulturinstitusjoner, men også det private initiativ omfavnet han. Han uttrykte hvor essensielt det var for ham å kunne gi noe tilbake til samfunnet som ga mening og innhold til våre liv.

Hans kunstneriske interessefelt var bredt, med tyngdepunkter innenfor klassisk symfonisk musikk, opera og visuell kunst.

Særlig hadde Per Grieg sr. et meget langt og nært forhold til Bergen Filharmoniske Orkester. Han var gjennom flere årtier så å si alltid å se ved sin faste plass i Griegsalen ved orkesterets konserter.

Gjennom Grieg-gruppen og senere Grieg Foundation støttet han orkesterets innspillinger i omtrent 30 år. Han var ikke bare en økonomisk støttespiller, men tok også initiativ til og etablerte kontakt med plateselskapene. Han har trolig støttet utgivelsen av til sammen opp mot 100 plater og cd-er, noe som har plassert Bergen Filharmoniske Orkester blant de internasjonalt mest suksessrike på området.

Per Grieg senior var sterkt involvert og engasjert i byggingen av orkesterets hjem – Grieghallen. I en tid da Grieghallen fremdeles sto der som et tomt skall, tok han ansvaret for et finansieringsarbeid som resulterte i at Grieghallen ble fullført. Ved hjelp av hans iherdige innsats kom den manglende kapital på plass i form av private midler og banklån. Derved kunne kong Olav forestå den høytidelige åpning av Grieghallen til Festspillene i mai 1978. Han var, naturlig nok, styreformann i Grieghallen AS fra åpningen i 1978 og innehadde denne funksjonen helt frem til 1996, og stod i denne perioden i bresjen for mange utviklingsoppgaver i Grieghallen. Han var også styremedlem i Musikkselskapet Harmonien fra 1973 til 1982, og ordfører i representantskapet fra 1990 til 1995. Som takk for denne fremragende innsatsen mottok Per Grieg sr. Musikkselskapets fortjenstmedalje i 1993. I 2019 ble han også utnevnt til æresmedlem i selskapet.

I nyere tid var Per Grieg sr. en aktiv pådriver for etableringen av Den nye opera, nå kjent som Bergen Nasjonale Opera. I naturlig forlengelse av dette var Per Grieg sr. glødende engasjert i planene for et nytt musikkteater på Edvard Griegs plass. En av hans siste viljer var Grieg Foundations beslutning om å støtte fullføringen av den arkitektkonkurransen. Han ønsket sterkt å få oppleve åpningen selv, men dessverre skulle det ikke gå slik. Men vi som står igjen, bærer med oss en sterk inspirasjon fra Per Grieg sr. i arbeidet med å realisere de ambisjonene han var en så sterk ambassadør for.

I ærbødig takk for alt hva Per Grieg sr. har betydd for kulturbyen Bergen, lyser vi fred over hans gode minne.

Bernt Bauge
Olav Munch
Eivind Gullberg-Jensen

Bildet er fra Bergen Filharmoniske Orkesters konsert i Grieghallen 17. oktober 2019.
Aud Jebsen (f.v.), Christian Rieber, Svein Steen Thomassen, Per Grieg Sr. og Trond Mohn ble utnevnt til æresmedlemmer av Musikkselskapet Harmonien for sin store interesse og virke for musikklivets fremme i Bergen. Foto: Helge Skodvin

Publisert 15. januar 2024

Bernt Bauge fratrer høsten 2024

20240104 Bernt Bauge Ønsker Velkommen Til Nyttårskonsert Foto Tarjei Hummelsund

Administrerende direktør for Musikkselskapet Harmonien, Bernt Einar Bauge, har meddelt styret at han ønsker å fratre sin stilling ved åremålets slutt høst 2024 når han fyller 67 år.

Bernt Bauge har vært Harmoniens direktør siden 2010 etter at han i 20 år var direktør ved Den Norske Opera & Ballett i Oslo, og før det ved Trøndelag Teater i Trondheim. Han har i tillegg hatt en rekke sentrale styreverv i norske kulturinstitusjoner og organisasjoner.

«Administrerende direktør Bernt Bauge har vært en visjonær leder med handlekraft, og stor gjennomføringsevne. Hans bidrag til Musikkselskapet Harmoniens enestående utvikling de siste ti årene kan ikke fremheves nok», sier styreleder Audun Hasti.

Selv sier Bernt Bauge at «årene i Harmonien har vært en utrolig givende periode. Det har vært et privilegium og en stor glede å få lede denne fantastiske organisasjonen med så mange dedikerte og dyktige mennesker, som sammen har vært med på å utvikle kvalitet og bredde i selskapets virksomhet, ikke minst når det gjelder formidling og talentutvikling. Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester og Bergen Filharmoniske Kor er nå faste bestanddeler av organisasjonen. Jeg er stolt over Musikkselskapet Harmonien som Bergen og Vestlandets største kulturinstitusjon og landsdelens viktigste produsent og formidler av klassisk musikk, også digitalt. Kontakten med vårt store og begeistrede publikum, våre gode samarbeidspartnere og generøse støttespillere er også noe av det jeg har satt stor pris på. Fremfor alt er jeg uhyre glad for Bergen Filharmoniske Orkesters rivende utvikling. Det har vært en fryd å følge orkesteret på dets mange turnéer internasjonalt. Bergen og Norge må vite at byen i dag besitter et symfoniorkester i verdensklasse!»

Styreleder Audun Hasti legger vekt på at administrerende direktør Bernt Bauge har vært en visjonær leder med handlekraft, og stor gjennomføringsevne. Hans bidrag til Musikkselskapet Harmoniens enestående utvikling de siste ti årene kan ikke fremheves nok. I denne tiden har Bergen Filharmoniske Orkester opplevd en oppsiktsvekkende nasjonal og internasjonal anerkjennelse for sine fremførelser. Når Bauge nå har meddelt at han ønsker å fratre, er det etter styrets vurdering i visshet om at han vil bli husket som en leder som har tilført den store Harmonien-familien med Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, Bergen Filharmoniske Kor, og strømmetjenesten Bergenphilive svært mye positivt i utviklingen av virksomheten, kunstnerisk og organisatorisk. Et godt uttrykk for dette er orkesterets mange innspillinger og utenlandsturneer til prestisjetunge festivaler og konserthus rundt i verden. Den omfattende virksomheten har gitt orkesteret en strøm av strålende anmeldelser fra ledende aviser og tidsskrift, som bekrefter anerkjennelsen av Bergen Filharmoniske Orkester som et symfoniorkester i den internasjonale toppklassen.

Samarbeidet med Bernt i styrearbeidet har vært en glede. Sammen med våre enestående musikere, og øvrige dyktige medarbeidere, har Bernt gitt viktige bidrag til å utvikle en sterk og kompetent organisasjon. Bernt Bauge har også engasjert seg sterkt i utviklingen av Griegkvartalet, der han selv hadde idéen til lokalisering av nytt musikkteater på Edvard Griegs plass. Styret er glad for at Bauge har takket ja til å fortsette arbeidet med å realisere Griegkvartalet gjennom et engasjement i selskapet Grieghallen Utvikling AS. Dette prosjektet er på alle måter Bernt Bauges «baby». Styret takker Bernt Bauge hjertelig for innsatsen.

Publisert 8. januar 2024