
Konsertmester Hanna Kallestad
Pappfiolin, Kafka og Safarikjeks
Hanna, som nå tiltrer som ny konsertmester i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, er den tredje i rekken siden 2015. Hun begynte å spille fiolin på Bergen kulturskole som seksåring. Hennes mor ville gjerne at alle barna skulle få muligheten til å drive med musikk, og søsteren spilte allerede cello, som Hanna øvde på innimellom. Hun tenkte derfor at hun skulle fortsette med cello. Så kom det et brev fra kulturskolen om at hun var kommet inn på fiolin. Dermed var instrumentet bestemt.
Hun måtte, forteller hun, begynne på en pappfiolin laget av en ris-kartong hun fant hjemme på kjøkkenet, og det var moren hennes som først fikk en skikkelig fiolin å spille på. Foreldremedvirkning står nemlig sentralt i Suzukimetoden som Hannes første lærer, Britta Skärby-Vindenes, underviste etter.
Da hun endelig fikk sin første, ekte fiolin, klarte hun ikke å vente til hun var kommet hjem, men måtte stoppe på hjemveien for å pakke ut og beundre instrumentet. – Jeg hadde flaks med instrumentet, sier hun – fiolinen har så stort repertoar og så mange muligheter. Man kan lett snike seg inn i andre sjangere, noe jeg liker veldig godt.
Hanna sier at det var under det siste året med Britta Skärby-Vindenes at det gikk opp for henne at fiolinen etter hvert var noe mer enn en hobby. Hun kom med på Barratt Dues Unge Talenter og spilte i kulturskolens klassiske fordypning. Siden ble det musikklinjen på Langhaugen videregående skole, hvor hun hadde Per Gisle Haagenrud som lærer.
Drømmen er å kunne drive med bra musikk med gode folk
I dag går Hanna på det frie kandidatstudiet på Norges Musikkhøgskole med Henning Kraggerud som lærer. Her legges studiet opp individuelt for den enkelte student, og som allerede nevnt er Hanna ganske altetende når det gjelder musikalske sjangere.
Drømmen er ganske enkelt å få lov til å drive med bra musikk og utforske nye ting sammen med gode folk, sier hun. – Jeg har ikke noe konkret mål om hva jeg skal bli, orkestermusiker, solist eller noe annet. – Uansett hvor jeg havner, kommer jeg til å kose meg.
Det sier noe om kvaliteten på hennes spill at hun er vikar i Det Norske Kammerorkesteret. – Det å spille i et kammerensemble, i et symfoniorkester eller være solist gir meg den samme gleden, og legger til at hun også komponerer, spiller jazz og folkemusikk.
Kafka og Rubiks kube
Når Hanna ikke har fiolinen for hånden, liker hun å lese, tegne og male. På listen over hennes favoritter står litterære tungvektere som Franz Kafka, Knut Hamsun, Harper Lee og Fjodor Dostojevskij. Hamsuns Sult er nettopp unnagjort og må nå fordøyes. Rubiks kube er også en populær beskjeftigelse.
I BFUng helt fra starten i jubileumsåret 2015
Hanna spilt i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester helt siden det startet opp i 2015. Sammen med gode venner i orkesteret sies det at hun har utviklet en enda større lidenskap for musikk og safari-kjeks. – Det har alltid vært en egen god tone i orkesteret selv om musikere har kommet og gått. Det har nok mye med Kjell (Seim) å gjøre. Han gir oss alle trygghet og har lært oss mye. Årene i orkesteret har gitt meg mye erfaring. Til alle de som har lyst til å spille i orkesteret sier hun at de er en veldig god gjeng som spiller veldig bra musikk, og det er lov å gjøre feil i trygge omgivelser.
Det er en erfaren fiolinist på tyve år som nå tar over som konsertmester i BFUng. Hun vil kle rollen på sin egen rolige og fine måte.
Tekst: Henning Målsnes
Foto: Thomas Hjertaker (portretter), Viviann Alme og Henning Målsnes
Publisert 25. oktober 2022