Det er en begivenhet når Johan Dalene tolker Peter Tsjaikovskijs virtuose fiolinkonsert. Konserten innledes med et musikalsk ordspill og avrundes med Sergej Prokofievs personlige og mørke etterkrigs-symfoni.
Tsjaikovskijs fiolinkonsert er en av de mest spilte og mest populære på repertoaret, til tross for at den ble oppfattet som umulig å spille da den ble komponert på grunn av hårreisende krav til fiolinteknikk. Konserten er i de beste hender hos Johan Dalene, vinner av Solistprisen for noen år siden, og som i løpet av få har inntatt den internasjonale fiolinistscenen med storm.
Etter flere år i utlendighet flyttet Prokofiev tilbake til Sovjetunionen midt på 1930-tallet. Hans sjette symfoni ble komponert like etter den andre verdenskrigen, ble fullført i 1947 og urframført under ledelse av selveste Jevgenij Mravinsky i daværende Leningrad samme år. Symfonien er mørk, personlig, og preget av etterkrigstidens stalinisme og kald krig.
Den finske komponisten Lotta Wennäkoskis Flounce ble komponert i 2017 og urframført på BBC Proms samme år. I den forbindelse skrev hun at det noen ganger er selve tittelen som bidrar til å skape musikalske ideer til et nytt verk. Det var også, mer eller mindre, tilfelle med det korte orkesterstykket Flounce. «Jeg var fascinert av de mange betydningene av ordet på engelsk – både verbet og substantivet.»
Varm opp til konserten på Bergenphilive:
Peter Tsjaikovskij: Symfoni nr. 4
Peter Tsjaikovskij: Symfoni nr. 5
Peter Tsjaikovskij: Symfoni nr. 6 (BFUng)
Peter Tsjaikovskij: 1812-ouverturen
Peter Tsjaikovskij: Souvenir de Florence
Sergej Prokofiev: Symfoni nr. 1
Sergej Prokofiev: Symfoni nr. 3
Sergej Prokofiev: Pianokonsert nr. 5