
Jakten på ny sjefdirigent
Både publikum og musikken var euforisk da Edward Gardner sa farvel, skriver Bergens Tidendes musikkanmelder Maja Sievers Skanding om framføringen av Mahlers åttende symfoni onsdag 5. juni.
Vår sjefdirigent siden 2015 valgte et av de aller største verkene i musikkhistorien da han dirigerte sin siste konsert som sjefdirigent for Harmonien. Fantastiske kritikker haglet etter konserten; Halvannen times avskjedskyss, Himmelsk finale, En kjærlighetserklæring til den menneskelige stemmen, Rett og slett himmelsk, og så vakker at det er til å grine av!
Har vi en ny sjefdirigent på lur?
Nå går Harmonien inn i sin sesong nr. 260 uten ny sjefdirigent på plass. Ikke alle tar oss på ordet når vi forteller det. Noen tenker at vi har en på lur allerede, men at vi holder nyheten for oss selv enn så lenge.
Nei, vi har ikke noen på vent. Vi er på leting. Selvsagt ikke i blinde, men vi prøver ut nye kandidater for å finne ut om kjemien stemmer, om magien, de store øyeblikkene og gnisten i møtet mellom dirigenten og musikerne i orkesteret oppstår.
Den kjente russisk-amerikanske dirigenten Semyon Bychkov sier det slik: "Et orkester er et menneskelig instrument som består av mange individer som har mengder av ulike ideer, men i det riktige øyeblikket, i en god atmosfære, blir alt dette forent og det oppstår noe som én enkelt person aldri kan uttrykke. Det er dette som er magien".
Vi står ikke på bar bakke.
Ved inngangen til ny sesong har vi knyttet til oss to dirigenter både orkester og publikum allerede liker og kjenner godt – Sir Mark Elder og Jan Willem de Vriend. Sir Mark er vår første gjestedirigent, mens Jan Willem er orkesterets kunstneriske partner.
Sir Mark Elder, mentor for Edward Gardner, dirigerte nylig sin siste konsert som sjef for det anerkjente Hallé-orkesteret i Manchester. Konserten fikk fantastiske kritikker, og en av tungvekterne i det britiske kritikerkorpset, Richard Morrison i The Times, skrev følgende:
How much of a difference does a conductor really make? It’s a question I’ve been asked dozens of times as music journalist and from now on I might point to this concert as my answer. Because here, …, was the evidence that the right conductor does, of course, make all the difference.
Her i Bergen er Sir Mark populær, og han både åpner og avslutter neste sesong. Han tar også med seg orkesteret på turné til et residensopphold i Salzburg. Også for oss utgjør han forskjellen.
Jan Willem de Vriend forbinder mange med livlige og energiske tolkninger av Mozart og Beethoven. I kommende sesong dirigerer han Beethoven og Schumann, og ikke minst de tradisjonsrike nyttårskonsertene. de Vriend har vært en vitamininnsprøytning for våre musikere, og et oppkomme av spillglede, formidling og medmusisering. Han har åpnet dører til innsikt i spillestiler, teknikker og følelse for det wienerklassiske repertoaret.
Og tenk på de nye dirigentene som kommer; Aziz Shokakimov, dirigenten som har alt, ifølge internasjonal media, Maxim Emelyanycvhev, som sies å trollbinde sitt orkester, Ben Glassberg, som dirigerer med uimotståelig panasj, og stjerneskuddene Dinis Sousa og Thomas Guggeis.
De helt store øyeblikkene kommer i den nye sesongen også, når alt klaffer og det magiske skjer. Vi lover å gi beskjed når øyeblikket er der!
Hovedbildet: Edward Gardner tar imot sin aller siste, overstrømmende applaus som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester etter Mahlers åttende symfoni 5. juni. Foto: Tarjei Hummelsund