Et uvurderlig tilbud til unge klassiske musikere
Konsertmester i Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, Brage Sæbø, elsker Mahler, liker å slappe av, drømmer om å bli profesjonell orkestermusiker og skryter hemningsløst av BFUng. Han oppfordrer alle unge klassiske musikere til å bli med!
Tekst: Henning Målsnes
Foto: Nikita Solenov
7.12.2016
Min beste konsertopplevelse? Det er så vanskelig å plukke ut bare én. Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester har jo gjort flere store konserter den siste tiden.
Jeg tror jeg vil trekke fram to opplevelser - Bergen Filharmoniske Orkester og Ed Gardners framføring av Brahms’ første symfoni i januar 2016. Det var en fantastisk konsert, hvor jeg var så heldig å få sitte i orkesteret.
Jeg kommer heller ikke til å glemme da BFUng spilte Tsjaikovskijs sjette symfoni med Ed Gardner som dirigent i Grieghallen. Min aller største konsertopplevelse noen gang, sier Brage.
Jeg inspireres av mange ting, alt jeg driver med, spesielt alt av orkester- og kammermusikk. Å spille sammen med andre får meg til å stå på, å fortsette arbeidet videre mot drømmen om å spille i et profesjonelt symfoniorkester.
Begge mine musikerforeldre har vært viktige inspirasjonskilder og pådrivere. De var snille og strenge på en gang. Jeg trives også med et visst press på meg. Det får ting til å skje. Samtidig er jeg flink til å slappe av, kanskje for flink. Det kan fort gå ut over disiplinen og øvingen.
«Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten orkestererfaringen fra BFUng»
Å være musiker er ikke bare et yrke, det er en livsstil. Man bruker utrolig mye tid alene på et øvingsrom, opp gjennom hele barndommen. Jeg begynte jo å spille fiolin allerede som fireåring, men øvde ikke så mye før i fjorten/femtenårsalderen. Da våknet interessen og iveren etter å spille skikkelig, og jeg skrev sirlig logg over øvingstiden hver eneste dag. Det er synd at ikke alle innser hvor mye arbeid som ligger bak, og hvor viktig det er å utdanne dyktige musikere.
Nå øver jeg minst to timer hver dag. For å være helt ærlig er det kanskje mindre enn jeg burde, men jeg har to timer som en nedre grense. De dagene som er ekstra travle er det ikke lurt å presse seg til å øve mer, for man kan ende opp med å ødelegge mer enn man forbedrer.
Øyeblikket jeg aldri kommer til å glemme er da jeg fikk vite at jeg, etter prøvespill, var godkjent som vikar i Bergen Filharmoniske Orkester. Det var min første vikargodkjenning, og jeg hadde drømt om å spille i BFO lenge.
Favorittkomponisten er Gustav Mahler. Jeg er veldig fan av det store romantiske repertoaret med de voldsomme og eksplosive følelsene. En konsert som sitter spikret i minnet er tidligere sjefdirigent Andrew Littons avskjedskonsert i oktober 2015 med Mahlers himmelstormende tredje symfoni på programmet. Jeg var så heldig å få spille i orkesteret da.
Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester har vært uvurderlig for meg som musiker. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten orkestererfaringen fra BFUng. Det er bare BFUng som har dette unike, faste tilbudet i dag og som samtidig har et utrolig profesjonelt apparat rundt seg. Minst 90% av mine orkesterferdigheter stammer herfra.
Orkesterets faste dirigent, Kjell Seim, har hele tiden vært en utrolig inspirerende dirigent og mentor. Han er en mester i å oppildne og til å få det beste ut av oss unge musikere. Jeg begynte jo i Ung Symfoni, forløperen til BFUng, i 2010, og har vært med hele tiden siden da.
Jeg oppfordrer alle unge musikere til å søke seg til BFUng for å tilegne seg nødvendig orkestererfaring. Det er et fantastisk tilbud som ingen bør gå glipp av.
Brage Sæbø lærte å spille fiolin hos Susanne Helgeland i Haugesund og begynte så på kulturskolen i Haugesund med Ruth Henny Sandstad som lærer. Han pendlet fra Haugesund til Bergen for å ta timer med Per Gisle Haagenrud samt spille i Ung Symfoni. Brage bor nå i Oslo og studerer utøvende klassisk fiolin på Norges Musikkhøgskole med Peter Herresthal som lærer.
Han har vært solist med BFUng flere ganger og gitt solokonserter, blant annet på Lysøen.