Nielsens uutslukkelige

Nielsens uutslukkelige

Grieghallen

BFUng fortsetter sin tiårsfeiring med å blande seg med publikum i Ørjan Matres Resurgence. De går videre med den åttenårige Mozarts konsert for et av sine favorittinstrument, fagotten, og runder av med Carl Nielsens symfoniske feiring av livet, og viljen til liv.

Ørjan Matres verk Resurgence ble bestilt av Kristiansand Symfoniorkester for å framføres på deres første konsert i byens nye konserthus, Kilden, 12. januar 2012. Verket er dedisert orkesterets tidligere sjefdirigent Rolf Gupta. For å feire det nye konserthuset bestemte Matre seg for å ta i bruk hele huset, scenen, rommene bak scenen, og publikumsarealet. Musikerne plasseres midt blant publikum, og gir på den måten hver enkelt lytter en unik versjon av verket.

Wolfgang Amadeus Mozart valgte fagotten da han som attenåring skrev sin første konsert for et treblåseinstrument. I dag spiller alle fagottister nettopp dette verket, og flere har nok møtt det på prøvespill. Mozart var begeistret for fagotten, og holdt det kanskje høyere enn andre komponister gjorde på hans tid. Fagotten fremheves i flere av hans operaer, og særlig i ariene, hvor fagottens lyriske klang vektlegges. Den vakre og lyriske melodien i konsertens andre sats kan også høres i operaen Figaros bryllup.

«Carl Nielsens symfoni nr. 4, Den «uutslukkelige», vrir seg unna dødsfokuset som preger så mange verk på den tiden, og insisterer på å feire livet», en bauta blant hans verk, sier Nielsens landsmann Thomas Dausgaard. Carl Nielsen så på sin fjerde symfoni fra 1916 som et uttrykk for den evige vilje til liv, eller som han selv sa det «Musikk er liv, og som dette uutslukkelig».

Bildet: Bjarke Schousboe, foto: Tarjei Hummelsund