Beethovens pastoralesymfoni

Beethovens pastoralesymfoni

Grieghallen

Sibelius’ vakre og drømmeaktige tonedikt om Tuonelas svane er en timinutters melankolsk renselse, hvor det engelske hornet gir stemme til svanen. Tuonela-svanen hører til i finsk mytologi og skildres i nasjonaleposet Kalevala. Den hellige svanen svømmer i den brede og mørke Tuonela-elven, dødsrikets elv, og den som skyter på svanen må selv dø. Tuonelas svane var opprinnelig tenkt som ouverture til en opera som aldri ble komponert, og ble istedenfor tatt med i Sibelius’ Lemminkäinen-suite.

– Det er umulig å si hvordan Sibelius har influert meg, fordi musikken hans er så til stede i Finland, og jeg har hørt, sunget og spilt den så lenge jeg kan huske. Den har gjort inntrykk på meg helt fra jeg var liten. Senere er det særlig hans måte å skape musikalsk form på som har imponert og inspirert meg, sa Kaija Saariaho til Klassisk Musikkmagasin i 2020, i forbindelse med at hun ble tildelt Sibelius-prisen i Oslo.

Trompetkonserten HUSH var Saariahos siste fullførte verk og ble urframført i Helsinki i august 2023, vel to måneder etter hennes død. Solist var Verneri Pohjola som konserten er skrevet for. Saariaho og Pohjola møttes regelmessig under komposisjonsprosessen.

I sine kommentarer til verket (i mars 2023) skriver Saariaho at solotrompeten også var sentral i hennes første konsert, fiolinkonserten Graal Théâtre. Hun legger til at hun følte at hun måtte inkorporere dette i det som, skrev hun, vil bli min siste konsert.

HUSH omtales som et vitnesbyrd over Saariahos fingraderte musikalske sensibilitet, like mye som den er en refleksjon rundt døden. Hennes verkkommentar avsluttes slik: – The piece in its entirety is dedicated to the family I leave behind on my own journey to silence.

I Beethovens sjette symfoni møter vi naturelskeren Beethoven. Symfonien ble komponert parallelt med den femte, og begge ble urframført på samme konsert i Wien i 1808. Dette er et av de få Beethoven-verkene som har et eksplisitt programmatisk innhold, noe som gjenspeiles i satstitlene – fra komponistens glede når han kommer til landsbygden, via lystig landsbyfest, lyn og torden til takknemlig gjetersang når uværet har blåst over.

Foto: Teemu Kuusimurto