Sesongåpning. Sesong 260

Sesongåpning. Sesong 260

Grieghallen

Kjøp billett

torsdag 5. september kl. 19.30

Abonnementssalget er åpnet. Øvrig billettsalg starter mandag 17. juni kl. 10.00

 

Sesongen innledes med Sibelius’ klassisistisk-inspirerte symfoni, fulgt av Debussys populære og impresjonistiske milepæl og hans franske kollega Francis Poulencs fengende og livlige konsert for to piano. Verdens kanskje mest populære pianoduo, brødrene Jussen fra Nederland, er solister.

– Claude Debussy har alltid vært en av mine musikalske helter, sier vår første gjestedirigent Sir Mark Elder i et intervju. Debussys rike og stemningsfulle musikalske fortelling om havet er ikke bare hans mest populære orkesterverk og en impresjonistisk milepæl, men et høydepunkt i den symfoniske litteraturen. Den første satsen, fra daggry til middag, utforsker de små endringene i lys og bevegelse etter som morgen blir til dag. I den andre satsen, bølgenes lek, kan vi se for oss solen som skinner og glitrer, og lysets spill på det bølgende havet. I sistesatsen, dialog mellom vinden og havet, er stemningen mer illevarslende. Farene i havet er nære og påtrengende, rikt illustrert av musikken som beveger seg i store klangbølger.

Francis Poulenc var, som flere av hans franske komponistkolleger, opptatt av at musikken først og fremst skulle være til glede og fornøyelse. Den fengende og livlige konserten for to piano og orkester ble komponert i 1932, året etter at Maurice Ravel skrev sine to pianokonserter. «Vil du vite hva jeg hadde på mitt piano under det to måneder lange svangerskapet med konserten? Konsertene til Mozart, Liszt og Ravel!», skrev han til komponisten Igor Markevitsj. Kveldens solister er de to virtuose brødrene Lucas og Arthur Jussen, en av de mest etterspurte pianoduoene i dag, kjent for sin energiske spillestil.

Elder innleder sesongåpningen med Sibelius’ symfoni nr. 3. Etter hans to første «nasjonalromantiske» symfonier, uttrykte symfoni nr. 3 noe helt annet. Den omtales som mer klassisistisk på den måten at den ser tilbake på eldre stiler og klanger. "I sin tredje symfoni sto Sibelius ved et veiskille. Etter sine to første symfonier oppdaget han noe nytt – en ny klarhet som minner om den klassiske Wienerskolen. Nummer tre verdsettes ikke alltid, men jeg er enormt glad i den», Osmo Vänskä.

Varm opp til konserten på Bergenphilive:
Jean Sibelius: Symfoni nr. 1
Jean Sibelius: Symfoni nr. 3
Jean Sibelius: Symfoni nr. 6 
Jean Sibelius: Symfoni nr. 7
Jean Sibelius: Valse triste
Jean Sibelius: Andante festivo
Jean Sibelius: Luonnotar
Jean Sibelius: Fiolinkonsert
Francis Poulenc: Sinfonietta