Ukjent fransk genistrek møter tysk signaturverk
Programmet for den andre konserten i Aulaseriene i Universitetsaulaen er viet de lange, romantiske melodilinjene — der Brahms’ storslagne og lyriske fiolinsonate i G-dur møter et sjeldent fremført, fransk mesterverk: Saint-Saëns’ andre pianokvartett.
Publikum skal få gleden av å bli bedre kjent med Bergen Filharmoniske Orkesters konsertmester Melina Mandozzi, solobratsjist Ilze Klava og tidligere solocellist Frida Fredrikke W. Wærvågen, og med seg har de bergenspianisten og direktør for Komponisthjemmene i KODE, Christian Grøvlen.
Om programmet
Det er duket for melodiøs virtuositet med høstlige undertoner denne helgen i oktober. Den selvkritiske Johannes Brahms forkastet minst tre andre fiolinsonater, før han 45 år gammel endelig fullførte noe han mente han kunne stå inne for. Resultatet ble den uendelig vakre "Regenliedsonaten", der Brahms siterer sine egne sanger med regn og tilbakeblikk som tema. Så kaller han den selv “Sonate for klaver og fiolin”, og etablerer med det at de to instrumentene er likeverdige i dette verket, som er blant Brahms’ mest lyriske.
Tre-fire år før Brahms komponerte dette, skrev klassisisten Camille Saint-Saëns sin andre pianokvartett. 1870-tallets Frankrike så kammermusikk som noe gammeldags, noe tysk! I en tid hvor franskmenn flest foretrakk opera, sto likevel Saint-Saëns på sitt og skrev en rekke kammermusikalske verker. Kanskje kan man høre at blant komponistens mange interesser, skrev Saint-Saëns også vitenskapelige artikler om akustikk: Pianokvartetten er elegant, klangfull og velbalansert til fingerspissene. En ukjent fransk genistrek, mener vi!
Programnote skrevet av Sara Aimée Smiseth (2024).
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!