Edward Gardner / dirigent
EDWARD GARDNER er Bergen Filharmoniske Orkesters sjefdirigent, internasjonalt anerkjent som en av de fremste orkesterledere i sin generasjon. Hans kontrakt er forlenget til 2024. Gardner ble i 2019 utnevnt til sjefdirigent for London Philharmonic Orchestra fra 2021, og i august 2024 tar han over som musikksjef ved Den Norske Opera & Ballett.
Gardner er født i 1974, og fikk sin utdannelse ved universitetet i Cambridge og ved Royal Academy of Music i London. Etter avlagt eksamen ble han assistent for Sir Mark Elder ved Hallé-orkesteret i Manchester før han ble utnevnt til musikksjef ved Glyndebourne Touring Opera i 2004. Tre år senere fikk han den tilsvarende stillingen ved English National Opera, hvor han ble til våren 2015. I 2012 ble han tildelt Order of the British Empire for sin innsats for britisk musikkliv.
Gardner dirigerer jevnlig i store operahus som Metropolitan i New York, La Scala i Milano, Paris-operaen og ved Glyndebourne Festival Opera. Han har eksklusiv kontrakt med plateselskapet Chandos, og hans innspillinger har fått strålende kritikker. Med Bergen Filharmoniske Orkester har han spilt inn flere, blant annet en kritikerrost cd med Benjamin Brittens opera Peter Grimes (kåret til Gramophone Recording of the Year), en serie med musikk av Leoš Janáček, lovpriste innspillinger av Schönbergs Gurrelieder, Pelleas und Melisande og Erwartung, sanger av Sibelius med Lise Davidsen og Gerald Finley, Grieg med Jean-Efflam Bavouzet, Berlioz’ Grande Messe des Morts, Bartóks Ridder Blåskjeggs borg, symfonier nr. 1 og 3 av Brahms, Sibelius med Lise Davidsen og en egen cd med musikk av og med Marius Neset.
Gardner har ledet Bergen Filharmoniske Orkester på fleire suksessrike internasjonale turneer, med konserter på Edinburgh International Festival, BBC Proms, Royal Festival Hall samt i Hamburgs Elbphilharmonie og Amsterdams Concertgebouw.
Photo: Benjamin Ealovega
Stuart Skelton / Parsifal
Den australske tenoren STUART SKELTON (foto: Sim Canetty-Clarke) er i Bergen mest kjent for sin fantastiske tolkning av rollen som Peter Grimes i Benjamin Brittens opera, gjennom kritikerroste forestillinger i Bergen, Oslo, Edinburgh og London samt prisvinnende cd-utgivelse. Nå er han endelig tilbake som Parsifal, en rolle han har hatt stor suksess med på flere internasjonale operahus.
Stuart Skelton regnes som en av vår tids beste heltetenorer, som hylles for sin enestående musikalitet, vakre stemme og intense dramatiske portretter. Han har medvirket på svært mange av verdens mest omtalte operahus, deriblant Metropolitan Opera, Royal Opera Covent Garden, Wien Staatsoper og Berlin Staatsoper. I tillegg til Parsifal og Peter Grimes har han tolket en rekke tittelroller, i for eksempel Tristan og Isolde, Lohengrin, Rienzi og Otello. Skelton har også medvirket som Erik i Den flygende hollender og Siegmund i Wagners ringsyklus.
Stuart har medvirket på en rekke innspillinger, blant annet Beethovens niende symfoni med Scottish Chamber Orchestra, Philharmonia Orchestra og Edinburgh Festival Chorus ledet av Sir Charles Mackerras, Elgars Gerontius’ drøm med BBC Symphony Orchestra og BBC Symphony Chorus ledet av Sir Andrew Davis. Han har medvirket på tre innspillinger med Edward Gardner og Bergen Filharmoniske Orkester; Schönbergs GurreLieder, Janačeks glagolitiske messe og, som allerede nevnt, en prisvinnende innspilling av Brittens Peter Grimes, kåret til Årets innspilling av Gramophone.
“… Stuart Skelton on jaw-droppingly good form as Parsifal…”, Financial Times
“Vocal honours for the evening must go to Stuart Skelton’s powerful Parsifal. The voice is big, and there’s a visceral thrill in hearing it get cranked up to full power”, Musical Criticism
“The heroic Australian tenor Stuart Skelton was compelling in the title role. As Parsifal, the clueless young man who chances upon the knights and comes to understand that he is the innocent fool prophesied as their savior, Mr. Skelton sang with ample sound, burnished colorings and comprehensible diction.”, Anthony Tommasini, New York Times
“In the title role Stuart Skelton was quite simply a revelation. He is a true Heldentenor – his cries of ‘Amfortas’ in the second act pinned you to the back of your seat – yet he never forces, is capable of much soft singing, phrases sensitively and is a consummate actor … Suffice it to say his is the most complete portrayal of the role I have ever seen.”, Keith McDonnell, What’s On Stage
Foto: Sim Canetty-Clarke
Ricarda Merbeth / Kundry
RICARDA MERBETH kommer fra Tyskland og studerte ved Felix Mendelssohn Bartholdy-konservatoriet i Leipzig. Etter at hun var ferdig med sine studier ble hun umiddelbart tilbudt stilling som lyrisk sopran ved teatret i Magdeburg og ett års engasjement ved det tyske nasjonalteatret i Weimar. Siden 1999 har hun vært tilknyttet Statsoperaen i Wien, hvor hun debuterte som Marzelinne i Fidelio.
I Wien har hun medvirket i en rekke operaer, deriblant Das Rheingold, Götterdämmerung, Don Giovanni og Lohengrin. I april ble hun beæret med tittelen ‘’Kammersängerin’’ ved statsoperaen i Wien. Merbeth har også medvirket ved en rekke produksjoner utenfor Wien, Ariadne ved Bastille-operaen i Paris, Oberon i Toulouse og Lohengrin i Tokyo og Berlin. Hun har samarbeidet med en rekke av verdens ledende dirigenter; Zubin Mehta, Franz Welser-Möst, Simon Bychkov og Christian Thielemann.
Ricarda Merbeth har medvirket på flere cd-innspillinger, som for eksempel Wagners Das Rheingold, Mahlers symfoni nr. 2, og Richard Strauss’ Fire siste sanger med Weimar Staatskapelle og Michael Halász.
Foto: Mirko Joerg Kellner
Johan Reuter / Amfortas
JOHAN REUTER er utdannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og på Operaakademiet i København. Han har vært ansatt ved Det Kongelige Teater i København siden 1996.
Reuter opptrer regelmessig ved anerkjente operaer og festivaler som Royal Opera House i London, Metropolitan Opera i New Zork, Bastille-operaen i Paris, statsoperaen i Wien, Bayerische Staatsoper i München og Salzburger Festspiele. Han er også en flittig konsertsanger i saler som Concertgebouw i Amsterdam, Philharmonie i Berlin, Royal Albert Hall i London og Musikverein i Wien. Johan Reuter medvirker på utallige CD- og DVD-innspillinger og han vunnet Reumertprisen to ganger som årets sanger.
Høsten 2018 sang Reuter tittelrollen i Wozzeck ved Deutsche Oper i Berlin, og våren 2019 tittelrollen i Nixon in China hjemme ved Det Kongelige Teater. Sommeren 2019 var han Wotan i Wagners Ring-syklus ved Budapest Wagner Days, dirigert av Adam Fischer. Reuter tolket rollen som Jochanaan i Bergen Filharmoniske Orkesters kritikerroste framføring av Richard Strauss’ Salome på Edinburgh International Festival i august 2022.
Foto: Dario Acosta
Brindley Sherratt / Gurnemanz
BRINDLEY SHERRATT kommer fra Storbritannia hvor han ble født inn i en familie med flere sangere. Han studerte først trompet, men etter at han vant flere operakonkurranser som han meldte seg på for å få erfaring, gikk han over til å studere sang på full tid.
Av høydepunkter i hans karriere kan vi nevne rollen som Sarastro i Tryllefløyten ved statsoperaen i Wien, den nederlandske nasjonaloperaen og Royal Opera House i London, som Claggart i Brittens Billy Budd ved festivalene i Aldeburgh og Glyndebourne samt rollen som Sparafucile i Rigoletto ved Royal Opera House i London.
Sherratt er også aktiv på konsertfronten, og har medvirket på en rekke festivaler, deriblant BBC Proms, Edinburgh International Festival og Festspillene i Salzburg. Han samarbeider med flere internasjonalt anerkjente dirigenter, deriblant Sir Mark Elder og Hallé-orkesteret i Manchester.
Sherratt har medvirket på flere cd-innspillinger, deriblant Beethovens Missa Solemnis med Chamber Orchestra of Europe, og Haydn-messer og Bach-kantater med Monteverdikoret og Sir John Eliot Gardiner.
«This performance was dominated by bass Brindley Sherratt, a world class Gurnemanz, who brought a natural gravity of tone to the role together with dignity and a feeling for the character’s inner calm», Financial Times
Ólafur Sigurdarson / Klingsor
ÓLAFUR SIGURDARSON kommer fra Island og har opptrådt i operahus i Europa, Australia, Japan og Mexico, i roller som Rigoletto, Falstaff, Simon Boccanegra, Iago, Scarpia og Den flygende hollender.
Hans debut som hollenderen i 2014 vakte sensasjon, og resulterte i at han fikk æresmedlemskap i Richard Wagner-foreningen i Saarland. Han er også tildelt islandske musikk- og teaterpriser for sine tolkninger av Rigoletto og Scarpia.
Les mer om Ólafur Sigurdarson.
Foto: Isolde Stein-Leibold
Reinhard Hagen / Titurel
REINHARD HAGEN kommer fra Tyskland og har sin utdanning fra musikkhøgskolen i Karlsruhe. Han medvirker jevnlig på de store internasjonale operascenene, festivalene og konserthus.
Hagen har vært tilknyttet Deutsche Oper Berlin hvor han medvirket i en rekke oppsetninger. Han har også sunget på Glyndebourne-festivalen under ledelse av Sir Simon Rattle. Hagen har medvirket i en rekke Wagner-operaer, deriblant Parsifal, Tristan og Isolde, Das Rheingold og Den flygende hollender. Hagen har samarbeidet med en rekke av verdens ledende dirigenter, deriblant Claudio Abbado, Herbert Blomstedt og Rafael Frühbeck de Burgos. Blant orkestre han har opptrådt med, kan nevnes Dresden Philharmoniker, New York Philharmonic og Berlin Philharmoniker. Hagen har medvirket på flere cd-innspillinger på selskapene Erato og Deutsche Gramophon.
Eirik Grøtvedt / første gralsridder
EIRIK GRØTVEDT er født i 1993 og er utdannet ved Norges musikkhøgskole. Han har vært solistpraktikant ved Den Norske Opera & Ballett, og medvirket i flere operaer der, blant annet i Carmen, Rigoletto og Figaros bryllup.
Grøtvedt er også aktiv som konsertsanger, og har medvirket iblant annet Händels Messias og Mozarts Requiem. Han har en forkjærlighet for lieder, og på hans repertoar inngår sanger av Alfvén, Brahms, Grieg og Schubert.
Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett
Changdai Park / andre gralsridder
Den sør-koreanske bass-barytonen CHANGDAI PARK har vært tilknyttet Komische Oper Berlin, og av hans roller der kan nevnes Figaro i Figaros bryllup, grev Ceprano i Rigoletto og Zaretsky i Eugene Onegin.
Park har deltatt i flere mesterklasser, med blant annet Anne Sofie von Otter og Deborah Polaski. Han har deltatt i en rekke konkurranser og blitt prisbelønnet i Die Meistersinger von Nürnberg i 2022 og i Los Angeles Caleidoscop i 2019.
Ingeborg Gillebo / første væpner & femte blomsterpike
Mezzosopranen INGEBORG GILLEBO har studert ved Norges Musikkhøgskole og Operaakademiet i København. Hun har deltatt i flere konkurransen og kom på andreplass i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2011.
Gillebo har sunget på en rekke store internasjonale operascener, som Metropolitan Opera, Oper Zürich, Den Norske Opera & Ballett og Den Kongelige Opera i København. Hun har gjort roller som Cherubino i Figaros bryllup, Mélisande i Pelléas og Mélisande og Zerlina i Don Giovanni. Hun er også aktiv som konsertsanger.
Foto: Kolonihaven
Monika Jägerová / Andre væpner & En altstemme fra oven
MONIKA JÄGEROVÁ kommer fra Tsjekkia, fikk sin debut i hjemlandet i 2017 i Falstaff, og har deretter medvirket på en rekke tsjekkiske operascener i ulike roller.
Hun er engasjert i framføring av tidlig musikk og samarbeider jevnlig med ensembler som Collegium 1704 og det tsjekkiske barokkensemble. Jägerovà har deltatt i flere mesterklasser, blant annet med Emmy Kirkby. I 2016 vant hun den internasjonale tsjekkiske sangkonkurransen, og året etter kom hun til finalen i Renata Tebaldi internasjonale sangkonkurranse i San Marino.
Foto: Martina Gajdacova
John Olsen / Tredje væpner
Den danske tenoren JOHN OLSEN utdannet seg først som lærer, men endret sin karriere til å bli operasanger.
Han har blant annet medvirket i den danske komponisten Børresens enakter Den kongelige gjest og Weyses Sovedrikken i Danmark. I sesongen 2019/20 medvirket han i Mozarts Tryllefløyten ved Theater Chemnitz i Tyskland, hvor han i 2021 skulle ha debutert i rollene Siegmund i Valkyrien og Max i Der Freischutz men som desverre ble avlyst på grunn av coronaepidemien. Han medvirket i 2022 i vår opsetning av Salome både her i Bergen og i Edinburgh, og har også sunget Siegmund og Siegfried i utdrag ved konserter.
Erlend Tvinnereim / Fjerde væpner
Tenoren ERLEND TVINNEREIM studerte ved Griegakademiet i Bergen og ved Zürich Hochschule der Künste.
Han er en ettertraktet konsertsanger som regelmessig opptrer i konsertsaler og ved festivaler i Europa i verker av Bach, Handel, Haydn, Mozart, Mendelssohn for å nevne noen. Blant hans operaengasjementer kan nevnes Oronte i Alcina, Rudolf i Wilhelm Tell ved Staatsoper Hamburg, og 1. Gefangener i Beethovens FIDELIO med Bergen Nasjonale Opera.
Agnieszka Adamczak / Første blomsterpike
AGNIESZKA ADAMCZAK kommer fra Polen og studerte ved Paderewski-akademiet i Poznan og ved Roma Opera Studio med Renata Scotto. Hun har vært tilknyttet Zürich International Opera Studio og deltok der i ulike mesterklasser.
Hun har spilt inn Francis Poulencs Huit Chansons polonaises for plateselskapet Hyperion. Adamczak har tolket roller som Mimi i La bohème, Donna Anna i Don Giovanni og Jano i Jenufa.
Les mer om Agnieszka Adamczak.
Lydia Hoen Tjore / Andre blomsterpike
LYDIA HOEN TJORE kommer fra Radøy og har sunget med flere norske og internasjonale ensembler og orkestre, deriblant Bergen Filharmoniske.
Hun har også opptrådt på Festspillene i Bergen. Lydia har deltatt i flere konkurranser, deriblant Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse hvor hun vant Ingrid Bjoner-prisen. Lydia har blant annet studert ved Det danske kongelige musikkakademi med Susanna Eken som lærer, og fra 2018 til 2020 var hun engasjert ved Den Norske Opera og Ballett.
Foto: Mirco Palazzi
Olivera Tičević / Tredje blomsterpike
Sopranen OLIVERA TIČEVIĆ kommer fra Montenegro. Etter sangstudier i Beograd tok hun solistdiplom ved Hochschule der Künste i Bern i Sveits og en mastergrad ved Musikkhøgskolen i Oslo.
Hun har blant annet medvirket i Mozarts Tryllefløyten samt i Puccinis La bohème ved operaen i Zürich. Høsten 2018 debuterte hun ved Konzert Theater Bern i Sveits i Händels Alcina. Olivera Tičević sang også Violetta i Verdis La Traviata på Oslo Operafestival høsten 2021.
Emily Pogorelc / Fjerde blomsterpike
EMILY POGORELC er amerikansk og har studert ved Ryan Opera Center at Lyric Opera of Chicago. Hun er i dag tilknyttet ensemble ved statsoperaen i München, hvor hun hadde sin debut i rollen som Cherubino i Figaros bryllup.
Hun har medvirket i en rekke operaoppsetninger, som Pamina i Tryllefløyten, Musetta i La bohème og Woglinde i Rhingullet. Hun er også konsertsanger, og har blant annet medvirket i Brahms’ Requiem og i Mahlers åttende symfoni. Emily har gjort seg bemerket i flere konkurranser, deriblant Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse og The American Prize.
Foto: Kyle Flubacker
Margrethe Fredheim / Sjette blomsterpike
MARGRETHE FREDHEIM har studert ved Norges Musikkhøgskole og ved Manhattan School of Music.
Hun har deltatt på flere mesterklasser med blant annet Thomas Hampson og Judith Haddon. Hun har utmerket seg i flere konkurranser som Hong Kong International Singing Competition og Stenhammar International Singing Competition i Norrköping i 2014. Margrethe har vært tilknyttet ensemblet ved Theater Erfurt siden 2015, hvor hun har hatt roller som Elsa i Lohengrin, Micaela i Carmen og Donna Anna i Don Giovanni.