Konsertprogram: Hans Zimmer. Filmmusikkonsert
Torsdag 20. november kl. 19.30
Fredag 21. november kl. 17.00
Fredag 21. november kl. 20.30
Grieghallen
MEDVIRKENDE
Timothy Henty dirigent og konferansier
Bergen Filharmoniske Orkester
PROGRAM
Klaus Badelt Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
Hans Zimmer Driving Miss Daisy
Hans Zimmer Pearl Harbor: And Then I Kissed Him
Hans Zimmer The Crown
Hans Zimmer Inception: Suite
pause (25 minutter)
Hans Zimmer The Lion King: Orchestral Suite
Hans Zimmer The Dark Knight Trilogy - Concert Suite
Hans Zimmer The Holiday: Maestro
Hans Zimmer The Da Vinci Code: Chevaliers de Sangreal
Hans Zimmer Gladiator

TIMOTHY HENTY (foto: Robert Workman) er britisk og er kanskje særlig anerkjent for sitt engasjement innen film- og spillmusikk. Hans repertoar strekker seg fra Hollywood-blockbusters via klassiske musikaler og stumfilmer til moderne klassiske som Harry Potter. Våren 2025 dirigerte han Harry Potter og Mysteriekammeret in concert med Bergen Filharmoniske Orkester.
Henty dirigerer jevnlig internasjonalt anerkjente orkestre som Royal Liverpool Philharmonic, Göteborgs Symfoniker og The Academy of St. Martin the Fields. Han dirigerer jevnlig opera, deriblant Iolanta på English National Opera, og Madama Butterfly i Nederland.
OM PROGRAMMET
I snart 40 år har Hans Zimmer vært en ledende filmmusikk-komponist med en helt særegen og gjenkjennelig stil. Fra gjennombruddet med Rain Man i 1988 har hans lydspor blitt bortimot allemannseie, og for mange også en inngang til orkestermusikkens eventyrlige verden.
Kveldens første verk er blant hans mest kjente, og musikken til Pirates of the Caribbean The Curse of the Black Pearl er et resultat av et samarbeid med komponisten Klaus Badelt. Stilmessig har de svingende temaene likhetstrekk med gamle sjømannsviser og engelsk folkemusikk, og orkestreringen er typisk for Zimmer med fyldige strykere og mye perkusjon.
Så skal vi til Driving Miss Daisy fra 1989, en varm dramakomedie hvor Morgan Freeman spiller rollen som gartner og sjåfør for den gamle enken Daisy Werthan. Gjennom mange år utvikles gradvis et vennskap mellom de to, og filmens hovedtema er herlig jazzy og småfrekt.
Man sparte ikke på ressursene da de første minuttene av Pearl Harbor ble laget i 2001, og åpningsscenen hvor de japanske flyene angriper den amerikanske marinebasen er på topp 10-listen over dyreste filmscener noensinne. Handlingen er et romantisk kjærlighetsdrama, noe Zimmers såre og lengselsfulle musikk underbygger mesterlig.
Fra 2. verdenskrig skal vi til etterkrigstidens Europa og det britiske kongehuset. Hans Zimmer skrev hovedtemaet som brukes gjennom alle de seks sesongene av Netflix-serien The Crown, mens mye av orkestreringen og øvrig musikk er gjort av blant andre Rubert Gregson-Williams.
Da Hans Zimmer i 2010 skrev musikken til Inception var det tredje gangen han samarbeidet med regissør Christopher Nolan. Tidligere hadde Zimmer skapt den musikalske kulissen til Batman Begins og The Dark Knight, og i Inception gir Zimmer oss musikk som spenner fra det inderlig intime til det symfonisk storslagne.
I Løvenes konge fra 1994 fikk Hans Zimmer for første gang skrive musikk til en animasjonsfilm av Disney. Filmen ble en musikalsk suksess, ikke minst gjennom Elton Johns fantastiske sanger og ditto tekster av Tim Rice. Zimmer var bare seks år da han mistet sin far, og forteller at musikken han skrev til Løvenes konge, og da særlig scenen hvor Mufasa dør, er et requiem (dødsmesse) til faren.
I tillegg til de ovennevnte Batman Begins og The Dark Knight har Zimmer satt musikken til den tredje og siste filmen i Nolans trilogi, The Dark Knight Rises fra 2012. Det distinkte og mørke drivet i musikken skaper et pulserende og underliggende drama som kler Batman strålende, og Zimmer fikk blant annet Brit Award for Outstanding Contribution to Music for den.
Det er unektelig noe litt mer feelgood over musikken Zimmer satte til den søte julefilmen The Holiday fra 2006. Karakterene Amanda og Iris, spilt av henholdsvis Cameron Diaz og Kate Winslet, bytter hus i julen og kontrastene er til å ta og føle på. Den ene bor i en luksusvilla i Beverly Hills, og den andre i en pittoresk cottage på den engelske landsbygden. Iris blir kjent med filmmusikk-komponisten Miles (spilt av Jack Black), og de to finner tonen (og tonene) sammen i Hollywood, mens Amanda på sin side finner sammen med bror til Iris på den andre siden av dammen.
Samme år som The Holiday kom ut ble Dan Browns bok Da Vinci-koden filmatisert, med det resultat at horder av mennesker flokket til Paris for å lete etter den gamle roselinjen. Hans Zimmer skrev musikken til dette spenningsfylte dramaet, og satsen "Chevaliers de Sangreal" er fra filmens avslutningsscene hvor Robert Langdon (spilt av Tom Hanks) finner graven til Maria Magdalena.
Fra Jesu liv og myter i Da Vinci-koden skal vi enda et stykke tilbake i historien, for handlingen i Gladiatoren er satt til rundt 180 år før Kristus. Russell Crowe spiller rollen som den romerske generalen Maximus. Han blir forrådt av den nye keiseren, Commodus, og solgt som slave for å bli gladiator. Musikken til filmen, hvor også den australske sopranen Lisa Gerrard medvirker, ble en enorm suksess verden over.
Den heroiske og majestetiske Hans Zimmer, med drivende strykerostinat (gjentagende rytmer og motiv), fyldig messing og voluminøs bruk av slagverk høres i satsen "Up is Down" fra den tredje Pirates of the Caribbean-filmen. I denne scenen blir skuten Black Pearl tippet opp-ned, derav tittelen "Up is Down".
Det var knyttet stor spenning til den nye Top Gun-filmen Maverick i 2022. Kunne man virkelig hamle opp med klassikeren fra 80-tallet, filmen som musikalsk og visuelt var med på å definere et tiår popkulturelt? Å ja da, absolutt! På inntektssiden ble den bare slått av Avatar The Way of Water, og det er den mest innbringende filmen i karrieren til Tom Cruise så langt. Hans Zimmer laget deler av musikken til filmen, men det udødelige hovedtemaet er det Harold Faltermeyer som står bak.
Tekst: Frode Skag Storheim