Star Wars The Empire Strikes Back In Concert

Konsertprogram

Star Wars: The Empire Strikes Back
13., 14. og 15. september 2023

 

Presentation licensed by Disney Concerts in association with 20th Century Fox, Lucasfilm and Warner Chappell Music. © All rights reserved.

John Williams musikk
Frank Strobel
dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester

OM PROGRAMMET

Frank Strobel er internasjonalt anerkjent som en ledende dirigent på det området hvor film møter musikk. Han har spilt en avgjørende rolle i arbeidet med å få filmkonserter inn i ledende konsert- og operahus. Fra sesongen 21/22 er han sjefdirigent for WDR Funkhausorchester i Köln. Som gjestedirigent dirigerer Strobel både filmkonserter og symfonisk repertoar med orkestre som Filarmonica della Scala, Göteborgs Symfoniker, London Symphony Orchestra, Orchestre de Paris og Bergen Filharmoniske Orkester. Han er kurator for en serie med filmkonserter ved Alte Oper Frankfurt og Tonhalle Zürich.

I den senere tid har han særlig fokusert på fransk musikk, med premierer i både Paris og Lyon. Strobel har rekonstruert Prokofievs musikk til Eisensteins filmer Alexander Nevsky og Ivan den grusomme, og dirigerte de første forestillingene under musikkfesten i Berlin. I 2008 oppdaget man en originalversjon av Fritz Langs Metropolis i Buenos Aires, og to år senere ble den restaurerte versjonen vist i Berlin, med Strobel som dirigent. Strobel har også vunnet anerkjennelse for sine førstegangsframføringer og framføringer av mindre spilte komponister som Franz Schreker, Alfred Schnittke, Alexander von Zemlinsky og Siegfried Wagner. Han har også gitt ut flere cder med musikk av Schnittke.

I 2002 etablerte Strobel sammen med Beate Warkentien Europäische FilmPhilharmonie, en institusjon som arbeider med kunstnerisk utvikling av musikk og film i konserthus.


Symfonisk stjernekrig
The Empire Strikes Back er film nummer to i Star Wars-sagaen og kom ut i 1980, tre år etter den første. Regissør George Lucas skapte sitt eget (bokstavelig talt) univers av karakterer, steder og ikke minst farkoster som nærmest over natten ble et popkulturelt fenomen internasjonalt.

Til den andre filmen overlot Lucas regien til Irvin Kershner og manusarbeidet til Leigh Brackett og Lawrence Kasdan. Dette frigjorde tid og kreativitet for ham til å utarbeide det videre plottet for Star Wars-sagaen, samt utvikle spesialeffektselskapet sitt, Industrial Light and Magic.

Resultatet ble det som av mange holdes for å være den beste av Star Wars-filmene, og mye av filmen ble attpåtil innspilt i Norge.

Den første filmen, Star Wars, sluttet med at Dødsstjernen eksploderte, og Darth Vader sender droider ut i galaksen for å finne prinsesse Leia. Hun er leder for The Rebel Alliance, og de har funnet nytt tilholdssted på isplaneten Hoth. Luke Skywalker tas til fange av en wampa, en slags jedi-skapning, men klarer å flykte. Den isende kulden og det ugjestmilde været gjør at han kollapser i snøen. Obi-Wan Kenobi, Skywalkers mentor som døde i den første filmen, viser seg for ham. Befalingen er klar: Skywalker skal dra til sumpplaneten Dagobah for å finne mester Yoda.

Men før de kommer så langt må Skywalker ut av isødet, og sammen med Han Solo blir han reddet ut.
Imperiets leder, Darth Vader, har nå skjønt at Leias opprørere befinner seg på planeten Hoth, og setter i gang et storstilt angrep med de legendariske AT-AT-robotene. Han Solo, Leia, C-3PO og Chewbacca rømmer avgårde i Millenium Falcon, men skipet er delvis ødelagt. De ender med å søke tilflukt i et felt av asteroider.

Vader gir seg ikke. Han SKAL finne Millenium Falcon, og tilkaller Boba Fett, en notorisk kriger som sammen med flere soldater drar på jakt etter opprørerne. Luke Skywalker gjør som hans mester Obi-Wan har sagt, og drar til Dagobah i sin X-Wing Fighter sammen med R2-D2. De kræsjlander, og finner den mystiske lille mesteren, Yoda som går med på å trene Luke som jediridder. Yoda bruker Kraften for å reparere X-Wingen, noe Luke mente var helt umulig.

Han Solo og følget i Millenium Falcon har unnsluppet Darth Vader, og er på vei til Bespin, en flyvende planet hvor Cloud City ligger. Her tas de imot av Han Solos gamle venn, Lando Calrissian.

Men Vader har dem i kikkerten, og Han Solos følge går rett i fellen og fanges av Vader og Boba Fett.
Luke Skywalker er fortsatt hos Yoda, men har en forutanelse av at Han Solo og Leia er i fare. Trass i advarsler fra både Yoda og Obi-Wan drar Skywalker og R2-D2 av gårde for å redde sine venner i Cloud City.

Det hele er et velregissert og kynisk spill fra Darth Vader sin side, som nå bruker Han Solo som forsøkskanin til en nedfrysingsprosess han senere vil anvende på Skywalker. Solo overlever, og Darth Vader gir ham til Boba Fett – som på sin side vet at det nå vil vanke dusør fra Jabba the Hutt, den korpulente bossen.

Lando innser at han har sveket sin gode venn Han Solo, og setter fri Leia og Chewbacca. De klarer likevel ikke å forhindre at Boba Fett tar Solo med seg, og etter heftige kamper og skuddvekslinger klarer de å rømme fra Cloud City i Millennium Falcon.

Luke Skywalker ankommer byen, og havner i en voldsom lyssverdkamp med Darth Vader. Som både Yoda og Obi-Wan forutså var Skywalker ingen trussel for Vader, som kapper av høyre hånd på Skywalker. Og det er også da Vader forteller at han er faren hans.

I en blanding av ydmykelse og fortvilelse hopper Skywalker utfor broen de står på, og suges gjennom en luftekanal. Han klamrer seg til en antenne under den flyvende byen, og klarer å få kontakt med prinsesse Leia via telepati. Han bønnfaller henne om å redde ham, noe hun gjør.

Men operasjonen er farlig, og Millennium Falcon jages av Tie Fightere i en vill jakt. Redningen for opprørerne er at R2-D2 klarer å fikse skipet, og de klarer å flykte.

Luke Skywalker får erstattet sin høyre hånd med en protese, og filmen slutter med at Chewbacca og Lando drar av sted for å finne Boba Fett og redde Han Solo.

Musikken
Senromantisk symfonisk filmmusikk fikk sin renessanse gjennom Star Wars, og John Williams’ partitur ble en helt avgjørende del av karakterbyggingen. Han fikk også sin andre Oscarstatue for musikken han skrev til den første av filmene, mens musikken til The Empire Strikes back sopte inn både Grammy- og BAFTA-priser.

Rent teknisk brukte han det operakomponisten Richard Wagner kalte for ledemotiv, altså at en person, gjenstand eller sted har sitt eget tema eller melodi.

The Empire Strikes back ga oss blant annet en av Williams mest kjente melodier, nemlig Imperial March – Darth Vaders tema. Her viser John Williams sitt melodiske mesterskap, og denne tunge marsjen er en musikalsk inkarnasjon av mørke og ondskap.

Tekst: Frode Skag Storheim


Tilbake til konsertsiden