torsdag 23. april kl. 19:30
Nå kan du kjøpe abonnement! Øvrig billettsalg starter onsdag 4. juni.
Grieghallen
Kjøp billett
torsdag 23. april kl. 19:30
Nå kan du kjøpe abonnement! Øvrig billettsalg starter onsdag 4. juni.
Sesongens residensmusiker Isabelle Faust avrunder sitt engasjement med et av Béla Bartóks folkemusikkinspirerte mesterverk. Fiolinkonserten omkranses av Richard Wagners mektige ouverture basert på Goethes Faust og Johannes Brahms første symfoni, hans hyllest til Beethoven.
Flere komponister på 1800-tallet ble tiltrukket av Goethes banebrytende skuespill Faust. Richard Wagner var en av dem. Han begynte å skrive en symfoni basert på temaet rundt skjebne og pågangsmot i motgang. Wagner maktet ikke å fullføre symfonien, og resultatet ble i stedet en kraftfull konsertouverture som forteller om Fausts lengsel og desperasjon.
Béla Bartóks virtuose og ekspressive fiolinkonsert nr. 2 er ikke bare et av hans mesterverk, men også et av fiolinlitteraturens sentrale verk. Konserten ble skrevet i 1937/38 og er et strålende eksempel på Bartóks uttrykksfulle stil og hans kjærlighet til folkemusikken.
Isabelle Faust har spilt inn begge Bartóks fiolinkonserter til glitrende kritikker; "meticulous in her preparation as always, … before committing it to disc in a performance that is probably the most beautiful and subtly nuanced version available", The Guardian.
Verdt å vente på! Pietari Inkinen avrunder kvelden med Brahms’ første symfoni som det tok mer enn tyve år å komponere. Symfonien ble urframført med suksess i 1876. Dirigenten Hans von Bülow ga symfonien tilnavnet «den tiende» med henvisning til slektskapet med Beethoven, selv om det ikke hersker tvil om at symfonien er et ekte uttrykk for Brahms’ egen stemme.
For den musikkhistorisk bevisste Johannes Brahms var ikke symfonien en sjanger blant andre, men sjangeren han måtte beherske hvis han skulle ha håp om å erobre en plass blant de helt store komponistene. Symfonien var hellig grunn for ham. Han næret en umåtelig beundring for Ludwig van Beethovens livsverk, og følte at hvis han selv skulle begi seg inn på mesterens symfoniske enemerker, måtte det bli med en komposisjon han visste han ikke var i stand til å forbedre.
Bildet: Residensmusiker Isabelle Faust, foto: Felix Broede