Sponsorer og støttespillere

Sponsorer og støttespillere

Bergen Filharmoniske Orkester samarbeider med flere gode sponsorer og støttespillere. Uten deres støtte ville ikke orkesteret kunne opprettholde dagens store aktivitet med omfattende turnévirksomhet regionalt og internasjonalt samt et høyt nivå når det gjelder innspillinger.

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har vært en sentral samarbeidspartner de fire siste årene. Stiftelsen har vært en avgjørende bidragsyter til orkesterets jubileumssatsinger. Viktige målsetninger for samarbeidet har vært å gi orkesteret mulighet til å realisere sine kunstneriske og formidlingsmessige ambisjoner, utvikle og styrke orkesterets omdømme internasjonalt samt gi orkesteret en solid plattform for utviklingen etter jubileumsåret.

Takket være støtten fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen ble orkesteret styrket med et nytt konsertflygel i 2012. Støtten har også muliggjort ansettelse av ny solocellist, engasjement av gjestedirigenter og solister, internasjonal turnevirksomhet med konsert på Proms-festivalen i London i 2015 og ikke minst etablering av orkesterets digitale konserthus våren 2015.

Proms-konserten i Royal Albert Hall ble en stor kunstnerisk suksess for orkester, med en fullsatt hall, jubel og et stort antall strålende kritikker i media. Torsdag 15. januar 2015 ble storsatsingen Digitalt Konserthus lansert med direktesending fra Grieghallen. Sjefdirigent Andrew Litton ledet det hele, og vi var dermed i gang med noe helt nytt i norsk orkestersammenheng. Støtten fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har muliggjort etablering av et eget lyd- og bildestudio i Grieghallen samt installering av flere kameraer i Griegsalen. I dag er nærmere tyve verk tilgjengelige i konsertarkivet og flere kommer til etter hvert. Så langt har vårt digitale konserthus hatt over 15000 besøkende og populariteten er økende. 

Takket være støtten fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen når Bergen Filharmoniske Orkester ut bredere enn noen gang tidligere.

 

Rika AS v/Yvonne og Bjarne Rieber

Yvonne og Bjarne Rieber har støttet orkesteret i en årrekke. Det begynte med avgjørende bidrag til orkesterets store turneer i sesongen 2007-2008, med konserter i fire av verdens viktigste konserthus; Concertgebouw i Amsterdam, Royal Albert Hall i London, Carnegie Hall i New York og Musikverein i Wien. 

I 2013 gjorde støtten fra Yvonne og Bjarne Rieber det mulig å utnevne Edward Gardner til ny sjefdirigent for orkesteret. Han overtar etter Andrew Litton som i sin periode som sjefdirigent siden 2003 har løftet orkesteret kunstnerisk, og fått det etablert som en internasjonal merkevare. Dette vil Edward Gardner bygge videre på. I forbindelse med offentliggjøringen av avtalen sa Yvonne og Bjarne Rieber det slik; «I vårt hjem omgis vi av musikk og vi kan ikke se for oss et liv uten. Vi har med stor interesse og glede fulgt orkesterets utvikling under Andrew Litton. Både han og Edward Gardner er engasjerte og dyktige dirigenter som formelig kan trylle og få det aller beste ut av orkesteret. Vi ser således for oss en fortsatt strålende utvikling for orkesteret».

Edward Gardner oppfyller alle våre krav og forventninger til sjefdirigentstillingen, og med ham har orkesteret sikret seg en av de mest etterspurte dirigenter i sin generasjon. Gardner har vært musikksjef for the English National Opera (London) og dirigerer Europas ledende orkestre og operahus. Han er også Første gjestedirigent ved Simon Rattles tidligere orkester, City of Birmingham Symphony Orchestra. Edward Gardner er en hurtig stigende stjerne og det er liten tvil om at han vil bli en av vår tids viktigste dirigenter.

Vi er svært takknemlige og stolte over at AS Rika v/Yvonne og Bjarne Rieber har gjort det mulig å engasjere Gardner gjennom sin store økonomiske støtte.

Grieg Foundation

Grieg-Gruppen, og senere Grieg Foundation, har vært en trofast og viktig støttespiller for orkesteret helt siden sesongen 1988/89. Midlene den gang skulle brukes til plateinnspillinger, og orkesteret signerte platekontrakt med Virgin Classics. Orkesteret hadde selvsagt gitt ut plater tidligere, blant annet på BIS, Simax, Philips og Aurora, men det var på begynnelsen av 1990-tallet utgivelsene skjøt fart, og repertoaret endret seg i retning av mindre vektlegging av norsk musikk.

I 1991 kom de to første utgivelsene på Virgin Classics; en med russiske og franske orkestermesterverker, Ravel, Debussy, Dukas og Mussorgskij, og en Spellemannprisvinnende cd med klaverkonserter av Grieg og Liszt med Leif Ove Andsnes som solist. Dmitri Kitajenko dirigerte begge. I de påfølgende år kom flere utgivelser under Kitajenkos ledelse; Skrjabins Le Poeme de l’Extase, Griegs orkesterverker, Rimskij-Korsakovs symfonier og orkestermusikk av Liadov.

Så i 2003 begynte et nytt eventyr. Da kom den første utgivelsen i en serie med Griegs orkesterverk på det svenske plateselskapet BIS, en serie som ble en enestående kunstnerisk suksess. Ole Kristian Ruud sto i spissen for en serie på åtte cder som senere ble utgitt i en samleboks (Grieg: The Complete Orchestral Works). Samarbeidet med BIS har fortsatt og i de ti siste årene er det utgitt nærmere 20 cder under ledelse av Andrew Litton, deriblant kritikerroste innspillinger av Stravinskij, Prokofiev, Tsjaikovskij, Mendelssohn, Bruch og Rakhmaninov.

I tillegg er det spilt inn for plateselskapet Hyperion, og ikke minst, for Chandos fra 2010, med dirigenter som Neeme Järvi, Sir Andrew Davis og selvsagt Edward Gardner. På listen over innspillingene står serier med musikk av Johan Halvorsen og Johan Svendsen, samt Elgar, Berlioz, Sibelius, Delius, Tsjaikovskij, Berio og en serie med orkesterverker av Leoš Janáček.

Den økonomiske støtten fra Grieg-gruppen og Grieg Foundation har gjort dette eventyret mulig. Utgivelsene har vært avgjørende bidrag i byggingen av orkesterets internasjonale omdømme.

Kavlifondet

Kavlifondet har støttet De Unges Konsert siden 2004. I denne 12-årsperioden har nærmere 1000 unge musikktalenter prøvespilt for å komme med på konserten. Seksti har kommet gjennom nåløyet, og de samme seksti har kunnet glede seg over et stipend fra Kavlifondet som et godt bidrag til sin utdannelse. En utøver på hver konsert har kunnet glede seg over å bli kåret som vinner av Kavlifondets publikumspris.

De Unges Konsert ble arrangert for første gang i 1938. Initiativet kom fra Harald Heide, og fra opprinnelig å være en konsert for lokale talenter, har De Unges Konsert nå et nordisk nedslagsfelt. Takket være støtte fra Kavlifondet ble det i 2011 for første gang arrangert prøvespill både i Sverige og Danmark i tillegg til som før i Bergen og Oslo. Svært mange av våre ledende klassiske musikere har fått sin ilddåp som solist med et profesjonelt symfoniorkester, nettopp på De Unges Konsert. Vi bare nevner Truls Mørk, Henning Kraggerud, Vilde Frang, Tine Thing Helseth, Ragnhild og Eldbjørg Hemsing og Lise Davidsen.

Høsten 2015 fikk Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng) sin debut. Målsetningen er å utvikle et ungdomsorkester med orkesterakademi, som skal tiltrekke seg og utvikle de beste musikertalentene i aldersgruppen 15 til 25 år. Nyskapningen hadde ikke kunne la seg realisere uten økonomisk støtte fra lokale og nasjonale støttespillere. Også her har Kavlifondet inntatt en aktiv rolle og gitt et viktig bidrag til etableringen av et helt nytt ungdomsorkester.

Kavlifondet gjør en stor innsats for utviklingen av unge norske musikktalenter. Vi er takknemlige for deres bidrag.

G C Rieber Fondene

G C Rieber Fondene har vært fødselshjelper for et av orkesterets viktige pionerprosjekter; Musikk for minnet, som første gang ble arrangert våren 2013. Fagfeltet her er musikkterapi, og prosjektet ble rettet inn mot eldre med demens. Innenfor prosjektet ble det gjennomført flere workshops med alle medvirkende, eldre med demens, familiemedlemmer, orkestermusikere, terapeuter og pedagoger. Målsetningen var å skape et miljø som la til rette for at demente kan utvikle og utnytte sitt kreative talent og finne nye måter å uttrykke seg på gjennom musikken. Prosjektet munnet ut i en konsert i Grieghallens foajé.

G C Rieber Fondene er også en sentral bidragsyter når det gjelder etableringen av det nye Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng) som får sin debut høsten 2015. Fondene har vært en trofast støttespiller for Ung Symfoni som BFUng bygger videre på.

Trond Mohn

Takket være støtte fra Trond Mohn har publikum de tre siste årene kunne glede seg over sommerkonserter på Torgallmenningen i august. I 2013 og 2014 sto Griegs Peer Gynt på programmet, mens Stravinskys Vårofferet ble fremført i 2015. Værgudene har vært med oss hver gang.

Trond Mohns støtte, gjennom Harald Heides Minnefond, gjør at vi nå kan love sommerkonserter på Torgallmenningen de to neste årene også. Midler fra Mohn muliggjør også økt satsing på formidling til barn og unge gjennom «Bli inspirert!» for 2. trinn på barneskolen. Vår og høst 2014 fikk hele 6000 barn oppleve konserten Professor Harmonika der de gikk på oppdagelsesferd i orkesterklangen. For 2016 er det planlagt nye konserter.

Orkesterets musikere er avhengig av best mulig øvingsfasiliteter, og vi er glade for at det nå kan settes av midler til en oppgradering av eksisterende øvingsrom i Grieghallen. Den internasjonale satsingen er viktig for orkesterets kunstneriske kvalitet og omdømme. Med midler fra Trond Mohn planlegges nå utenlandsturneer til Tyskland, Nederland og Storbritannia med Edward Gardner i 2016 og 2017.

Vi er takknemlige for Trond Mohns generøse støtte.

Bergens Tidende

Bergens Tidende har vært en sentral støttespiller i en årrekke. Annonsesamarbeidet har muliggjort stor synlighet. Vi har samarbeidet om en rekke produksjoner, ikke minst de årlige og populære ønskekonsertene som har vært arrangert siden 1994. Orkesteret turnerer årlig med disse konsertene til Førde og Sogndal, hvor de alltid er like populære.

I 1994 var det Karsten Andersen som dirigerte mens sopranen Linda Øvrebø og trompetisten Ole Edvard Antonsen var solister. Konsertene har hatt et populært preg og Bergens Tidendes lesere har for hver konsert blitt invitert til å foreslå sin favorittmusikk. Gjengangere på programmet har vært Johannes Hanssens Valdresmarsj, Griegs Morgenstemning, ulike verk av Johan Strauss d.y. og Edvard Fliflet Bræins Ut mot havet, bare for å nevne noen. En rekke populære grupper og artister har deltatt på ønskekonsertene gjennom årene; Sigvart Dagsland, Silje Nergaard, Julian Berntzen og Razika, for å nevne noen. Konsertene har også vært en god anledning for orkesterets egne musikere til å vise seg fram som solister.
Bergens Tidendes ønskekonserter 2016 ble arrangert 6. og 7. januar i Grieghallen, og 8. og 9. januar i Førde og Sogndal.