Harmoniens beskrivelser

Harmoniens beskrivelser

Torsdag 3. desember

Grieghallen

Kl. 18.45: Tett på i foajeen. Erlend O. Nødtvedt leser fra Harmoniens beskrivelser.
Kl. 19.30: Konsert

Kjøp billett

Torsdag 3. desember kl. 19:30

Kr. 490 / 460 / 410 / 330

Legg til i kalender 2015-12-03 19:30:00 2015-12-03 22:30:00 Europe/Oslo Harmoniens beskrivelser Grieghallen Kl. 18.45: Tett på i foajeen. Erlend O. Nødtvedt leser fra Harmoniens beskrivelser. Kl. 19.30: Konsert Det er historisk sus over denne konserten, der tre generasjoner bergenskomponister skriver musikk sammen. http://harmonien.no/konserter-og-billetter/2015/12/harmoniens-beskrivelser/ Se beskrivelse Bergen Filharmoniske Orkester post@harmonien.no

Det er historisk sus over denne konserten, der tre generasjoner bergenskomponister skriver musikk sammen. 

Felles for komponistene er at de alle fikk sine første orkesterverk urfremført av vårt orkester, og siden har de hatt tette bånd til oss. Komponistene har forholdt seg til bergensforfatteren Erlend O. Nødtvedts nyskrevne tekst Harmoniens beskrivelser, bestilt av orkesteret gjennom programmet OPUS 250.

Siden 1765 har harpen vært å finne i emblemet til Musikkselskapet Harmonien. Ørjan Matre tar utgangspunkt i harpens mytiske status is sitt verk «…yet from those flames no light…» som henter sin tittel fra åpningen av John Miltons episke dikt, Paradise Lost.

Milton beskriver her Satan og hans armé av engler som nylig har falt fra himmelen og ned i helvete. I Bibelen beskrives dette fallet akkompagnert av harpemusikk. Bildet av en fallen engel, utestengt fra det gode selskap har inspirert verket. Harpisten sitter på scenen med en gruppe av mørke strykeinstrumenter, adskilt, både fysisk og musikalsk, fra resten av orkesteret.

Fortid møter nåtid når nestoren blant bergenskomponister, Ketil Hvoslef, i sitt nye verk innlemmer hornsignalet fra Haydns symfoni nr. 31 i D-dur, komponert i Harmoniens stiftelsesår. Hvoslef feiret i 2014 50 år som orkesterkomponist, og hans virke har i alle disse årene gått hånd i hånd med orkesteret.

Knut Vaage ser Harmoniens 250-årsjubileum som en anledning til en leken fabulering rundt hvordan orkesterklangen kan komme til å høres ut i fremtiden. Vaage sier selv om dette samarbeidet med lyddesigner Thorolf Thuestad og BEK (Bergen senter for Elektronisk Kunst): «Me ynskjer å transformera orkesteret gjennom mikrofonar og elektronikk over i eit slags ny-futuristisk tonespråk.»