Lytteguide – Dvořák: Symfoni nr. 9 «Fra den nye verden»

Her finner du lytteeksempler fra symfonien du skal høre på Bli inspirert! 24. november. Det er lurt å lytte litt til musikken før du kommer til Grieghallen.

Lytteguide 1. sats

Musikk er veldig personlig for de som spiller, men ikke minst personlig med tanke på de som skriver den. Musikken i «fra den nye verden»-symfonien er kanskje et speilbilde av hvordan livet til Anton Dvořák var?

Musikken i «fra den nye verden»-symfonien skulle være inspirert av amerikansk musikk. Likevel er det mange som mener at musikken er like mye tsjekkisk som amerikansk. 1.sats starter rolig, men det tar ikke lang tid før den blir dramatisk og mektig. Kanskje den beskriver følelsene og hendelser fra barndommen til Anton Dvorák, eller kanskje er den en beskrivelse av hvordan det var når Anton kom til Amerika med familien sin?

Hør den første satsen i dette klippet

Lytteguide 2. sats

En av de mest kjente melodiene som Dvořák noen gang skrev finner vi i begynnelsen av den 2. satsen på «Den nye verden»-symfonien. Den er blitt spilt inn i mange ulike versjoner, og det er også blitt laget en tekst til. (Se nederst.) Melodien er inspirert av mange de sangene han hørte fra noen av de fargede studentene sine. Lenge trodde mange at det var eleven til Dvořák, William Arms Fischer, som hadde skrevet melodien. Det viste seg imidlertid at Fischer bare hadde satt tekst til melodien etter at den var ferdig.
I løpet av tiden Dvorák var i New York fikk han høre mye afrikansk-amerikansk musikk. Stort sett var det den ene studenten hans Harry Burleigh som spilte sangene som ble kalt negro-spirituals.

Hjemme i Tsjekkia hadde han en hobby med å ha brevduer som kjæledyr. Han skaffet seg også noen når han kom til Amerika. Mange av fuglene fløy rundt inne, og ofte måtte Harry spille for Anton og duene. Dvořák var spesielt glad i «Nobody knows the trouble I've seen» og «Go Down Moses». Kanskje disse sangene var med å inspirere Anton til å skrive den vakre melodien som du kan høre i den andre satsen?

Teksten til Going Home:

Going home, going home,
I'm a going home.
Quiet-like, some still day,
I'm just going home.
It's not far, just close by,
Through an open door.
Work all done, care laid by,
Going to fear no more.
Mother's there, expecting me,
Father's waiting too.
Lots of folk gathered there,
All the friends I knew.

Hør sangen med Sissel Kyrkjebø her og hør hvordan musikken til 2. satsen ble her.

Lytteguide 3. sats

Lenge før Dvořák kom til Amerika hadde han lest diktet og historien om indianergutten Hiawatha, skrevet av forfatteren Henry Wadsworth. Historien leste han faktisk 30 år tidligere, og musikken i denne satsen skulle være et bilde av indianere som festet og danset. Dvořák hadde fått en bunke med indianersanger som han brukte som inspirasjon. Satsen heter Scherzo, noe som betyr at musikken er hurtig.

Det er også litt cowboy-musikk her. Ingenting som å ri rolig på prærien, eller kanskje det er noen som reiser med hest og kjerre på prærien som beveger seg sakte av sted? På slutten bytter han frem og tilbake mellom en av melodiene fra 1. sats og en fra denne satsen.

Se og hør den 3. satsen i dette klippet

 

Lytteguide 4. sats

Etter den første fremførelsen, var folk over seg av begeistring. Mange synes den første melodien i fjerdesatsen var en perfekt beskrivelse av hvordan New York så ut med sine høye og mektige hus. Musikken beskriver også de travle gatene i storbyen og utelivet med dans og sang.

Hvis du hører godt etter kan du også finne igjen mange av de melodiene som Dvořák har brukt i de andre satsene.

For å høre den fantastiske avslutningen på stykket kan du klikke på denne linken.